Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDI

Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDI

De acord: niciunul dintre concurenții de azi nu este vreun hot-hatch. Ambii sunt chiar mai mult de atât! Pentru că, pe lângă aspectul agresiv, oferă consum scăzut, confort ridicat și utilitate. Noul motor 1.5 BlueHDI de pe Peugeot 308 dă piept cu popularul 1.6 Mjet al lui Fiat Tipo.

Pe zi ce trece, motoarele diesel pierd rapid din popularitate. Totul a pornit cu scandalurile legate de emisii și a căpătat amploare odată cu restricțiile de a circula prin anumite orașe europene. Aceste restricții au împărțit producătorii auto în două tabere. BMW, Hyundai-Kia, Daimler, Renault-Nissan-Mitsubishi – toate aceste grupuri vor continua să producă propulsoare alimentate cu motorină. De cealaltă parte, giganți precum Toyota și FCA sunt gata să renunțe rapid la motoarele cu aprindere prin comprimare: japonezii le-au scos deja din oferta autoturismelor mai mici decât Land Cruiser, iar italo-americanii le vor elimina complet până în 2022.

Asta înseamnă că propulsorul 1.6 Mjet care echipează compacta Tipo ar putea fi ultimul motor diesel dezvoltat de italieni. Care este însă strategia grupului PSA? Ei bine, francezii au lansat un nou motor 1.5 HDI, pe care îl testăm în comparativul de azi, dar admit că ar putea fi cântecul de lebădă pentru tehnologia diesel din oferta grupului. Așa cum declara Patrice Marez, șeful departamentului de motoare al grupului PSA, dezvoltarea acestui motor a costat foarte mult, din cauza alinierii la cele mai recente norme de emisii, de aceea ”dezvoltarea unui nou motor diesel nu este o prioritate”.

Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDI

Concluzia? Este posibil să avem de-a face cu două motoare care nu vor mai avea urmași. La prima vedere, cele două compacte nu au prea multe în comun: Tipo este o mașină ale cărei atuuri sunt de substanță (spațiu interior și portbagaj mari, construcție robustă și dotări excelente la prețuri reduse), în timp ce 308 facelift pare o regină a clasei, care pune accent pe formele dinamice, pe detaliile rafinate și pe designul interior unic. Deși filosofiile par opuse, echipările de top ale ambelor exemplare din testul de azi (Lounge pentru Tipo și Allure pentru 308) asigură un impact vizual remarcabil.

Chiar și motoarele turbodiesel promit să le facă la fel de plăcute la condus pe cât de bine arată, deși puterile nu sunt ieșite din comun: 120 CP, respectiv 130 CP. Jantele mari, de 17 inci (464 euro la 308, 250 euro la Tipo) trădează performanțe dinamice bune în ambele cazuri. E drept, 308 arată mai rasat, aproape ca fratele 308 GTi de 272 CP, cu care, însă, nu are multe în comun. Tipo, în schimb, nu are un frate mai puternic, așa că aspectul său este de hatchback clasic ”pompat” cu un eleron fin deasupra lunetei. Dincolo de aspect, echipările de top oferă dotări de confort și siguranță fără egal în gamă.        

Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDIDiferențele de abordare sunt și mai evidente la interior: planșa de bord a lui Tipo este simplă, rațională și mai puțin inovatoare, chiar dacă are materiale bune și este la fel de bine asamblată ca a francezului. Cu toate acestea, nu produce acea emoție precum bordul lui 308, care impresionează mai mult decât al oricărui adversar din segment: liniile sunt curate și rafinate, iar materialele ceva mai plăcute la atingere decât cele ale lui Tipo. O singură obiecție majoră, care ține de ergonomie: majoritatea comenzilor climatizării sunt incluse în ecranul tactil central, același din care se comandă și sistemul de infotainment, navigația și diferitele setări ale mașinii: șoferul va aprecia mai mult controalele convenționale de la Tipo.

Interiorul i-Cockpit al francezului mai are o particularitate care necesită obișnuință: cadranele sunt dispuse Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDIdeasupra volanului cu cel mai mic diametru din segment. Ieșind din 308 și intrând în Tipo (sau coborând în Tipo, pentru că poziția de conducere e cu 3 cm mai joasă), descoperi o poziție mai firească la volan. Este drept, vizibilitatea asupra traficului este un pic mai slabă, pentru că în 308 se stă mai degrabă ca într-un crossover, decât ca într-un hatchback compact. În spate, călătorii din Tipo stau mai lejer, pentru că atât înălțimea interioară (+3 cm) cât și spațiul mediu dintre spătarul banchetei și cel al scaunelor (+2,5 cm) sunt extrem de ofertante.

 

Pe bancheta italianului pot călători mai lejer trei persoane, pentru că lățimea interioară este mai mare cu 4 cm decât cea a francezului, iar bancheta este aproape plată. În portbagaj – aceeași poveste: 29 de litri în plus pentru Tipo, dar italianul are marginea de încărcare mai înaltă cu 4 cm și nu dispune de trapă centrală pentru transportul obiectelor lungi și înguste fără rabatarea banchetei. Totuși, 308 formează un prag nepractic la rabatarea spătarului banchetei, care la italian nu există.

Pe șosea, ambele modele se dovedesc plăcute și sigure: la 308, transferul progresiv al maselor pe viraje pune puntea față perfect pe trasă, asigurând o călătorie fluentă pe drumurile sinuoase, în timp ce la Tipo suspensia mai tare limitează ruliul, accentuând agilitatea, cu prețul unei scăderi a confortului pe banchetă. Italianul rămâne sigur la manevrele de evitare a obstacolelor, când italianul are un comportament intuitiv, subvirator.

Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDI

În plus, Tipo este mai silențios, atât la viteză constantă (în 308, zgomotele încep să se audă la 130 km/h, iar în Tipo la 145 km/h), cât și în accelerare, iar sistemul automat Stop/Start ”scutură” șoferul mai puțin la pornirea de la semafor (0,14 vs 0,23 m/s2), de aceea italianul induce ceva mai puțină oboseală șoferului în ambuteiajele urbane. La drum întins, însă, scaunele mai generos dimensionate din 308 cresc confortul pe distanțe lungi. Consumurile sunt asemănătoare, cu 308 având un avantaj mic în regim urban (5,68 vs 5,95 l/100 km), pe care Tipo îl șterge cu buretele pe drum național (5,03 vs 5,16 l/100 km) și pe autostradă (5,95 vs 6,33 l/100 km).

Și pachetul sistemelor de asistență a șoferului este mai bogat în cazul francezului, care oferă standard pentru Allure detector de oboseală, fază lungă automată, detector pentru semnele de circulație, asistent de bandă și pilot automat, iar opțional detector unghi mort și sistem de parcare semiautomat (696 euro), respectiv faruri full-LED (1.005 euro). Tipo vine standard doar cu pilot automat, dar nu poate fi dotat nici opțional cu faruri LED, asistent de bandă și detector de oboseală.

Concluzii

 

Fiat Tipo 1.6 Mjet Lounge

Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDI

Deși este mai convențional, Tipo câștigă la limită lupta. Habitaclul mai spațios, vizibilitatea superioară și rularea silențioasă nu afectează deloc dinamica. Însă de departe cel mai mare avantaj este prețul de achiziție scăzut.   

 

 

 

Peugeot 308 1.5 BlueHDI Allure

Test comparativ: Fiat Tipo 1.6 Mjet vs Peugeot 308 1.5 BlueHDI

Noul motor BlueHDI este o reușită indiscutabilă a grupului PSA: funcționează rafinat și are un consum redus de motorină. Scaunele comode și distribuția mai bună a maselor pe punți îl fac ceva mai plăcut pe rutele extraurbane.

Verdict AutoExpert

Arma nouă cu care 308 intră în duel, noul motor 1.5 BlueHDI, este, de fapt, o evoluție a celebrului propulsor 1.6 HDI. În test, motorul s-a dovedit extrem de economic, dar a suferit un pic la reprize. Concurentul francezului dă o replică neașteptat de bună: tehnica solidă, interiorul spațios, reprizele rapide și frânele excelente îl recomandă. În plus, prețul de achiziție este clar mai mic. Motorul Multijet este mai silențios, dar consumă puțin mai mult, iar reviziile sunt mai dese, de aceea costurile de service sunt mai mari. Totuși, diferența dintre costurile de exploatare nu amortizează diferența mare dintre prețurile de achiziție. 

Text: Andrea Stassano; Adaptare: Bogdan Grigorescu; Foto: Quattroruote

DATE TEHNICEFiatPeugeot
ModelFiat Tipo 1.6 Mjet LoungePeugeot 308 1.5 BlueHDI FAP STT Allure
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.5981.499
Putere max./turatie (CP/rpm)120/3.750130/3.750
Cuplu max./turatie (Nm/rpm)320/1.750300/1.750
Transmisiefatafata
Cutie de vitezemanuala, 6 treptemanuala, 6 trepte
L/l/h (mm)4.368/1.792/1.4954.253/1.804/1.457
Ampatament (mm)2.6382.620
Diametru bracaj (m)10,9310,8
Masa la gol (kg)1.3701.180
Volum portbagaj (l)440-nc470-1.309
Acceleratie 0-100 km/h (s)9,811,2
Viteza maxim_ (km/h)200197
Consum urb./extraurb./mixt (l/100 km)4,4/3,3/3,74,2/3,4/3,7
Emisii CO2 (g/km)9896
Volum rezervor (l)5053
MASURATORI QUATTRORUOTE
Acceleratii
0-60 km/h (s)4,34
0-100 km/h (s)10,19,7
0-130 km/h (s)17,316,4
400 m cu start de pe loc (s)17,216,9
1 km cu start de pe loc (s)31,831,3
Reprize
Repriza 30-60 km/h (tr. III)4,55
Repriza 70-90 km/h (tr. V)6,29
Repriza 70-130 km/h (tr. V)17,324
Fr‰anare de la 100 km/h
La gol, rece (m)39,942,1
Pe asfalt ud + gheata (m)101,5119,7
Consum
In oras/drum national/ autostrada (l/100 km)5,95/5,03/5,955,68/5,15/6,33
Consum la 90/130 km/h (l/100 km)4,18/6,254,37/6,67
Consum ”in test (l/100 km)5,655,71
Autonomie (km)884927
Masa si dimensiuni
Distributie mase (%)64/3662/38
Zgomot interior
La 50 km/h (dB(A))55,459,4
La accelerare maxima (dB(A))7273,1
COSTURI&GARANTIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)6464
Interval revizii (km)20.00030.000
Costuri revizii 60.000 km (lei cu TVA)2.7321.403
Garantie5 ani/100.000 km4 ani/100.000 km
PRETURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Pret de baz_ (euro cu TVA)17.73021.961
Airbaguri frontale/laterale/cortinaserie/serie/serieserie/serie/serie
Climatizare manuala/automata-/serieserie/-
Radio/MP3/Bluetoothserie/serie/serieserie/serie/serie
Sistem navigatie1.103572
Geamuri electrice fata/spateserie/serieserie
Faruri ceataserieserie
Sistem fr‰anare de urgenta509 (1)serie
Senzori parcare spate/camera videoserie/170serie/271(2)
Scaune i”ncalzite fata170217
Bancheta fractionabilaserieserie
Jante aliaj 16/17 inciserie/933serie/232
Lumini de zi LED/faruri full-LEDserie/-serie/(1.006) (3)
Vopsea metalizata509402
Pret comparat (euro cu TVA)21.12423.655

Adaugati comentariu