Dacă cineva ne-ar fi spus cu două decenii în urmă că Dacia va produce mașini cu dotările actuale i-am fi zâmbit neîncrezători sau l-am fi trimis la plimbare. Acum, pe lângă climă automată sau navigație avem la dispoziție și o cutie robotizată: Easy-R.
Din punct de vedere tehnic, Dacia cu transmisia Easy-R este în majoritatea aspectelor identică oricărei alte Dacii din gamă. Diferența mare apare la nivelul cutiei de viteze. Aceasta este robotizată și schimbă vitezele în mod automat. Diferența dintre una robotizată (automatizată) și una automată clasică este dată de modul de funcționare. Pentru utilizator nu sunt diferențe la modul în care se conduce mașina. La ambele aveți doar două pedale (accelerație și frână).
Vehiculele dotate cu această transmisie beneficiază și de sistemul start&stop, care oprește motorul la semafoare pentru economisirea carburantului. Imediat ce se ridică piciorul de pe frână, acesta pornește și mașina începe să se deplaseze înainte. Totodată, toate vehiculele dotate cu transmisia Easy-R beneficiază de sistem hill-start assist. Mulțumită calculatorului cutiei de viteze și a centralei electronice a motorului, transmisia se adaptează șoferului. Dacă acesta va apăsa mai tare accelerația, va schimba treptele mai sus în ture. Dacă va accelera ușor, acestea vor fi schimbate la un regim mai scăzut de turații. De asemenea, la fel ca și orice cutie de viteze automată, la o apăsare bruscă și până la capăt a accelerației, calculatorul va comanda retrogradarea până în treapta corespunzătoare unei accelerații optime. Cutia de viteze Easy-R dispune și de un regim manual de schimbare a treptelor, mutând schimbătorul în stânga din poziția “D” (Drive) și împingând înainte (pentru retrogradare) sau înapoi (pentru trepte superioare).
Pentru test a fost disponibilă doar versiunea diesel cuplată cu transmisia Easy-R cu șase trepte, la care cuplul motorului diesel disponibil la turație mai joasă decât la benzină maschează mai bine pauzele în schimbare ale cutiei robotizate. La turații mici, sub cea de cuplu maxim, pauza în schimbarea treptelor este evidentă. Softul transmisiei dictează întâi scăderea accelerației, acționarea ambreiajului, schimbarea treptei, cuplarea ambreiajului și accelerarea, iar tot acest proces este ceva mai laborios decât la o cutie manuală la care schimbă șoferul manual treptele. Însă pe modul Manual al cutiei Easy-R, schimbările se produc mai rapid și acest mod este mai plăcut în utilizare. La turații mai mari, pauza în schimbare este mai mică. Însă când motorul este turat mai rapid, acesta urcă mai mult în ture decât are nevoie. Nu e o urcare inutilă în ture atât de mare ca la o cutie CVT dar aceasta defazare există.
Dacă o cutie de viteze automată costă peste 1000 de euro și una cu dublu ambreiaj sare de 1.500 de euro, la Dacia opțiunea Easy-R este doar 500 euro. Singura mențiune este aceea că Easy-R este disponibilă doar pentru nivelurile de echipare Prestige la MCV, Sandero și Sandero Stepway sau de la nivelul Laureate pentru Logan. Este de apreciat că opțiunea pentru cutia Easy-R nu înseamnă nici un consum mai mare și nici renunțarea la accelerațiile versiunilor cu transmisie manuală. Mai trebuie precizat că, față de cutia de viteze manuală, ambreiajul de la Easy-R intră în garanție.
Easy-R este o transmisie confortabilă și ieftină, ideală pentru cei care parcurg mulți kilometri în localitate. Nu este pentru ambiții sportive, ci pentru cei care vor mai mult confort.
Verdict AutoExpert
Cutia robotizată aduce un plus de confort fără a crește consumul sau a diminua accelerațiile, dar există pauze în schimbări în funcție de turație. Însă la 500 euro raportul preț/performanțe este corect. Echiparea Prestige aduce multe echipamente importante pentru doar 700 euro în plus.DATE TEHNICE | Dacia | |||
---|---|---|---|---|
Model | Logan MCV 1.5 dCi | Logan MCV 1.5 dCi | Sandero 0.9 Tce | Sandero 0.9 Tce |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.461 | 1.461 | 898 | 898 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 90/3.750 | 90/3.750 | 90/5.500 | 90/5.500 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 220/1.750 | 220/1.750 | 140/2.250 | 140/2.250 |
Transmisie | față | față | față | față |
Cutie de viteze | robotizată, 6 trepte | manuală, 5 trepte | robotizată, 5 trepte | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.494/1.733/1.518 | 4.058/1.733/1.518 | ||
Ampatament (mm) | 2.634 | 2.589 | ||
Volum portbagaj (l) | 573 | 320-1.200 | ||
Masa la gol/sarcina utilă (kg) | 1.090/580 | 1.090/580 | 980 | 962 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 12 | 11,8 | 11,0 | 11,1 |
Viteza maximă (km/h) | 172 | 173 | 175 | 175 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 3,8/3,5/3,6 | 3,7/3,4/3,5 | 5,7/4,5/4,9 | 5,8/4,3/4,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 92 | 90 | 110 | 109 |
Preț (euro cu TVA) | 13.89 | 13.39 | 11.25 | 10.75 |