Test cu măsurători BMW iX3

BMW iX3 autoexpert.ro

Aproape toți vecinii vor crede că ți-ai cumpărat un X3. La naiba, chiar și tu ai putea să crezi asta când aștepți culoarea verde la semafor! SUV-ul electric BMW iX3 arată aproape ca fratele convențional și la interior, și la exterior. Însă, de îndată ce demarezi, realitatea te învăluie cu sunete de Oscar și accelerații liniare. Te lămuresc în detaliu mai jos. Foto: Bogdan Paraschiv

 

Pentru cei care își doresc un vehicul electric, dar nu vor să iasă în evidență, BMW iX3 e aur! Practic, ai în față un X3 convențional care s-a lepădat de fumuri (la propriu) și, cu sufletul curat, a dat iama la priză. Așa s-a născut iX3.

A păstrat mai toate elementele de design știute de public, așa că în trafic rămâne… doar un X3. Cei cu ochiul format vor observa însă elementele care trădează natura electrică a propulsiei – calandrul plin și tușele albastre. A, și mai sunt și jantele aerodinamice. Standard, primești setul de 19 inchi, iar dacă optezi pentru pachetul Impressive, te poți bucura, ca mine, de cele pe 20 de inchi.

BMW iX3 autoexpert.ro

Habitaclu asemănător cu al lui X3

E posibil ca nici pasagerii să nu știe în ce model au urcat, pentru că și interiorul este aproape identic cu al lui X3. Diferențele – ai ghicit! – rezidă în aceleași accente albastre care au atacat butonul start/stop, sigla BMW de pe volan și maneta schimbătorului. Abia după ce „dai la cheie“, apare un alt indiciu al propulsiei electrice – grafica personalizată discret a celor două ecrane.

BMW iX3 – mici diferențe la interior

De pe scaunul șoferului se văd însă și alte detalii. De exemplu, modul B de pe maneta selectorului cutiei de viteze, care recuperează inteligent energia la decelerare. Dacă alți producători au apelat la padelele de la volan pentru a varia în trepte regenerarea energiei, BMW le-a eliminat complet, pentru că are un atu major în mână. iX3 știe să se adapteze perfect la condițiile de trafic și regenerează adaptiv curentul. Astfel, dacă eliberezi accelerația, mașina rulează liber până când se apropie de cea din față, caz în care își reduce viteza, păstrând o distanță sigură. Dacă aceasta frânează, iX3 îi copiază comportamentul, regenerând maximum posibil de curent.

BMW iX3 autoexpert.ro

➡ BMW iX și iX4 costă cât modelele convenționale 💡

Dacă vrei să ai controlul în permanență, selectezi B și beneficiezi de decelerare maximă, în purul stil „one pedal“.
Indiferent pe care îl alegi, nu vei reuși să atingi autonomia WLTP, ci te vei putea apropia de 400 km în oraș. Dacă plănuiești ieșiri la drum întins, poți miza pe 350 km, adică poți face un București – Brașov și retur la limită. Sau poate că vrei să mergi mai repede și să te oprești pentru „alimentare“. Astfel, conform măsurătorilor noastre, sunt suficiente 20 de minute la priza de 150 kW, pentru a crește autonomia cu 100 km. Sunt însă foarte rare aceste prize prin țară, deci mai bine le iei în calcul pe cele de 50 kW, caz în care timpul petrecut la priză se triplează.

BMW iX3 autoexpert.ro

Dinamica

Vrei să te dai pilot? iX3 te susține cu accelerații consistente, deși nu la fel de rapide ca ale adversarilor. Dacă aceștia au câte un motor pe fiecare punte, iX3 are doar unul pe spate. Este, deci, un BMW veritabil prin comportament, cu o agilitate excepțională pe viraje… cu un singur amendament. Dacă e ud pe jos sau bruschezi direcția, reglarea ESP-ului nu are nicio legătură cu caracterul sportiv al mașinii, ci încearcă cu disperare să te repună pe trasă, îngreunând controlul. Bine că incisivitatea nu a știrbit confortul suspensiei, care este unul dintre punctele forte ale lui iX3.

BMW iX3 autoexpert.ro

➡ Configurează-ți propriul iX3 aici! 💡

Când te plictisești de liniște (iar iX3 rulează extrem de silențios, indiferent de viteză, grație antifonării excepționale), poți să activezi coloana sonoră compusă de Hans Zimmer, șeful Departamentului de sunet al companiei Dreamworks și autor al mai multor coloane sonore de film care i-au adus un Oscar, două Globuri de Aur și patru Grammy. Welcome to hyperspace!

În principiu, nu ai multe bătăi de cap în a configura un iX3. Există o versiune standard, numită Inspiring, care, te asigur, va îndeplini cu succes și cerințele celor mai exigenți clienți de SUV-uri, și pachetul Impressive, de 5638 de euro, pentru cumpărătorii cu obraz subțire. Între ele, câteva dotări opționale pot fi comandate individual.

Motor eficient

Cu i3, lansat în 2013, BMW a adoptat o atitudine îndrăzneață. A proiectat de la zero o mașină 100% electrică, pentru a profita la maximum de avantajele acestui tip de propulsie. Cu iX3, a urmat însă o cale mai simplă, dar mai sigură din punct de vedere financiar. Practic, s-a limitat la a adăuga o versiune electrică în portofoliul lui X3.

Deși caroseria lui iX3 este cunoscută, motorul electric e complet nou (generația a cincea). Acesta are o structură internă nu tocmai obișnuită – este sincron, dar nu are magneți permanenți în rotor. Aceștia sunt greu de manevrat și necesită utilizarea metalelor rare, care sunt materiale scumpe, produse în principal în China. În schimb, în noul motor câmpul magnetic necesar funcționării este creat prin circulația curentului prin rotor, iar pentru asta sunt necesare contacte glisante, care se pot uza în timp. Totuși, BMW ne asigură că acestea rezistă mai mult decât mașina în sine.

BMW iX3 autoexpert.ro

Pe de altă parte, posibilitatea reglării curentului de excitație oferă o modalitate suplimentară de modificare a caracterului motorului la selectarea diferitelor moduri de conducere și permite extinderea intervalului de livrare a cuplului maxim. Motorul este integrat cu electronica de putere într-o unitate compactă, iar toate aceste finețuri au permis atingerea unei eficiențe maxime de 93% în anumite condiții.

Baterie avansată

Bateria Li-Ion are o densitate energetică crescută cu 20% față de a generației a patra. Este fabricată de furnizori externi conform standardelor BMW. Nivelul de dezvoltare permite reducerea conținutului de cobalt al celulelor la o treime față de al precedentei generații de baterii. Cu o greutate de 518 kg și o capacitate netă de 74 kWh, densitatea energetică este de 0,14 kWh/kg.

BMW iX3 autoexpert.ro

Încărcătorul on-board permite încărcarea cu până la 11 kW la sursele de curent trifazat și cu 7,4 la cele monofazice. La stațiile de curent continuu de 150 kW, bateria se încarcă de la 20 la 80% în aproximativ 30 de minute. Când BMW iX3 e încărcat cu energie verde, amprenta de CO2 este mai mică cu 60% decât a lui X3 xDrive 20d.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuiX3 nu e un model radical, de genul „love it or hate it“. Mașina asta place pentru că păstrează sufletul modelelor tradiționale și preia inima curată a celor electrice. Un model care îndulcește „marele pas“. Un model care îndeplinește simultan cele două scopuri finale – este nepoluant, dar rămâne un BMW adevărat.
  • Autonomie bună
  • Accelerații suficient de rapide
  • Spațiu interior generos
  • Diferențe minime față de X3
  • Extrem de confortabil și stabil
  • Încărcare foarte rapidă
  • ESP mult prea invaziv
DATE TEHNICE BMW
Model iX3 Impressive
Motorelectric
Putere maximă/turație (CP/rpm)286/6000
Cuplu maxim (Nm)400
Transmisiespate
Cutie de viteze1 treaptă
L x l x h (mm)4734 x 1891 x 1668
Ampatament (mm)2864
Volum portbagaj (l)510
Masă la gol (kg)2260
Capacitate baterie brut/net (kWh)80/74
Acceleraţie 0-100 km/h (s)6,8
Viteză maximă (km/h)180
Consum mixt (kWh/100 km)18,5
Emisii CO2 WLTP (g/km)0
MĂSURĂTORI Quattroruote
Accelerații
0-60 km/h (s) 3,3
0-100 km/h (s)6,5
0-120 km/h (s)8,9
0-130 km/h (s)10,3
0-150 km/h (s)13,8
400 m cu start de pe loc (s)14,7
Reprize
Repriză 70-100 km/h (s)3,1
Repriză 70-120 km/h (s)5,4
Frânare de la 100 km/h la gol, rece (m)40,9
Consum în oraș/drum național/autostradă (kWh/100 km) 20,83/22,73/32,26
Consum în test (kWh/100 km)20,41
Autonomie
oras/extraurban/autostradă (km)388/352/252
mixtă (km)322
Masă
Masă măsurată (kg)2298
Distribuția maselor (%)43/57
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)53,5
max. în accelerare (dBA)66,3
Preț (euro cu TVA, nu include Rabla Plus)72.545

Adaugati comentariu