Test Dacia Duster 1.0 TCe GPL: Economie

Dacia oferă acum o serie de modele echipate din fabrică cu sistem de alimentare cu GPL în asociere cu motorul cu trei cilindri 1.0 TCe de 100 CP. Am testat noua Dacia Duster 1.0 TCe GPL.

Foto: Adrian Cobzașu

Pentru că diesel-ul a căzut în dizgrație și din ce în ce mai mulți clienți se feresc de automobilele cu motorizări pe motorină, constructorii caută alternative și pentru cei care își doresc o mașină mai economică sau mai eficientă din punct de vedere al costului carburantului.

Majoritatea au ales calea electrificării, asociind motoarele pe benzină cu motoare electrice în soluții hibrind sau plug-in hibrid. Posibil să vedem și la Dacia o astfel de soluție în viitor, dar până acum constructorul de la Mioveni a anunțat că în 2021 va lansa un model de oraș full-electric în forma modelului Spring.

Până atunci, însă, Dacia a decis să adauge în oferta oficială versiuni alimentate cu GPL (gaz lichefiat) pentru modelele Logan, Sandero și Duster. Toate aceste trei modele folosesc un motor pe benzină nou cu trei cilindri de 1.0 litru ce poate fi alimentat și cu GPL.

Caroserie și interior

Motorul 1.0 TCe de 100 CP este disponibil pe modelul Duster și în versiune alimentată exclusiv pe benzină, iar acum poate fi comandat și în versiune cu sistem GPL. Asta înseamnă că Duster renunță la roata fizică de rezervă în favoarea unui rezervor de GPL. Roata de rezervă este înlocuită de un kit de pană.

Cei de la Dacia au ascuns bușonul pentru alimentare cu GPL sub clapeta rezervorului de carburant, astfel încât acesta nu este vizibil la prima vedere. De fapt, aproape nimic nu trădează faptul că avem de-a face cu un automobil alimentat cu GPL la prima vedere.

Diferența este dată de un mic comutator amplasat în stânga volanului, lângă butonul pentru ajustarea electrică a oglinzilor. Elementul este rotund și joacă și indicator al nivelului de GPL precum și sursa de carburant pe care o folosește automobilul. O simplă apăsare pe comutator schimbă sursa de alimentare de la benzină la GPL sau invers. Pornirea motorului se face pe benzină, iar apoi sistemul trece automat pe GPL.

 

 

Conform configuratorului de pe siteul oficial al constructorului Dacia, singura versiune de echipare disponibilă împreunuă cu motorizarea pe GPL este Comfort, o echipare de bază, dar care poate fi personalizată cu o serie de dotări opționale.

Exemplarul de test avea volanul standard din plastic cu comenzi pentru sistemul audio și versiunea simplificată a computerului de bord. Acesta nu mai are indicator pentru consumul de carburant, probabil acesta fiind incompatibil cu un sistem de alimentare cu două surse de carburant. Motorul cu trei cilindri și 100 CP este asociat cu o cutie de viteze manuală cu cinci trepte, iar Duster-ul echipat cu instalație GPL este disponibil doar în variantă 4×2. Modelul de test a avut sistemul MediaNav ce permite conectarea unui telefon mobil prin Apple CarPlay sau Android Auto și oferă sistem de navigație afișat pe display-ul central de 7 inch. MediaNav este o dotare opțională disponibilă pentru suma de 300 euro. De asemenea, superba culoare Blue Iron pe care o putem admira în imagini este disponibilă pentru încă 310 euro.

Dinamică și confort

Chiar și cu această echipare ceva mai spartană, Duster rămâne un automobil extrem de plăcut la condus și foarte robust în orice situație. Chiar dacă volanul de plastic nu este cel mai plăcut la atingere, ne putem obișnui. Oricum, cei pretențioși pot comanda volan îmbrăcat în piele pentru suma de 100 euro. Spațiul interior este identic, pe bancheta din spate având loc trei pasageri, iar portbagajul are un volum de 445 litri. În ceea ce privește greutatea totală a mașinii, diferența este de 62 kg în plus pentru versiunea cu GPL. Un Duster 1.0 TCe 4×2 cântărește 1.191 kg, iar unul dotat cu instalație GPL cântărește 1.252 kg.

Echipat cu motorul de 100 CP, Duster se dovedește a fi mai mult decât sprinten, reprizele fiind convingătoare. Noul motor este o bună alegere pentru cei care nu vor să aleagă un propulsor diesel. Cei 100 CP sunt disponibili la o turație de 5.000 rpm, iar cuplul maxim oferit este de 160 Nm la 2.750 rpm.

Pentru a atinge 100 km/oră, Duster 1.0 TCe GPL are nevoie de aproximativ 12 secunde, iar viteza maximă ce poate fi atinsă este de 175 km/oră.

Personal, nu am mai condus o mașină alimentată cu GPL de mai bine de 15 ani, iar tehnologia s-a rafinat mult în această perioadă. Este extrem de dificil să îți dai seama care este sursa de energie dacă nu privești spre indicatorul din stânga volanului. Atunci când este alimentat pe benzină, motorul pare o idee mai rafinat, dar diferența este atât de infimă, încât am preferat să rulez 90% din timp pe GPL, doar pentru satisfacția de a vedea indicatorul de benzină nemișcat. Cu un rezervor de benzină de 50 litri și unul de GPL de 19 kg (echivalent a 38 litri de GPL).

Cifrele oficiale Dacia pentru consumul de GPL sunt între 5.5 și 6.7 l/100 km în regim mixt și 8.4 litri/100 km GPL în mediul urban.

În timpul testului nostru, Duster 1.0 TCe a consumat în medie 8 litri/100 km dacă am ales să rulăm pe benzină sau 11 litri/100 km când am ales ca sursă de energie rezervorul de GPL.

În ceea ce privește prețul noii versiuni Duster echipată cu GPL, acesta este de 14.900 pentru versiunea Confort standard. Exemplarul nostru de test avea o serie de echipamente opționale (MediaNav, culoare Blue Iron) ce au dus prețul la 15.710 euro (TVA inclus).

Verdict AutoExpert

Dacia Duster 1.0 TCe GPL este o alternativă excelentă pentru cei care nu doresc să aleagă un motor diesel, dar vor totuși să aibă grijă de portofel. În plus, având două surse de carburant pentru alimentarea motorului, autonomia este semnificativ mărită.
  • Autonomie mărită datorită celor două rezervoare de combustibil
  • Rulare eficientă
  • Bușonul de alimentare GPL ascuns
  • GPL disponibil doar pentru versiunea Duster 4×2
  • Cutie manuală cu cinci trepte
  • Computerul de bord nu indică consumul de carburant
  • Lipsă roată de rezervă
Date tehniceDacia
ModelDuster 1.0 TCe GPL
Motor/ nr. cilindriL3, turbo
Cilindree (cmc)999
Putere maximă/turație (CP/rpm)100/5.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)160/2.750
Transmisiefață
Cutie de viteze manuală 5 trepte
L/l/h (mm)4.341/1.804/1.693
Ampatament (mm)2.674
Volum portbagaj (l)445
Masă la gol (kg)1.252
Accelerație 0-100 km/h (s)12.5
Viteză maximă (km/h) 174
Consum mixt GPL (l/100 km)6.9
Emisii CO2 (g/km)128
Preț (euro cu TVA)14.900

Adaugati comentariu