Test drive Citroen C4 X și e-C4 X

Citroen C4 X autoexpert.ro

Grupul PSA face fix ce știe mai bine. Maximizează resursele, reușind să inventeze un model nou dintr-unul deja existent. Astfel, se umple o nișă din oferta francezilor – spațiul dintre hatch-ul compact C4 și fastback-ul mediu C5 X. Test drive Citroen C4 X și e-C4 X.

Trebuie să existe un geniu în umbra strategiei Citroen. Altfel, nu-mi explic cum te poți orienta atât de bine, umplând un gol din ofertă cu bani atât de puțini. Mai simplu și mai ieftin nu se putea face, și, totuși, rezultatul este, cu adevărat, bun. Concret, a fost preluată de la C4 toată zona din față până la puntea spate. Costurile cu proiectarea s-au micșorat remarcabil, iar panourile, din față până la ușile spate (inclusiv), sunt identice la ambele modele. Iar, cum matrițele deja existau, și costurile cu producția sunt mici.

Citroen C4 X autoexpert.ro

La fel de inspirată este și alegerea lungimii, fix între C4 și C5 X. Este cu 24 cm mai lung decât hatch-ul compact, și cu 21 mai scurt decât cel mai mare model din gama Citroen. Rămâne, totuși, un model compact, chiar dacă e situat la limita superioară a segmentului. De exemplu, e cu 9 cm mai scurt decât Skoda Octavia.

Ce-i la fel, și ce e nou?

În primul rând, atât consola față, cât și ampatamentul sunt identice cu ale lui C4. Diferă aripile pe spate, luneta, stopurile, bara de protecție… A, și a scăpat de hayon. Locul i-a fost luat de un capac de portbagaj, ca la sedanuri. Partea bună e că mașina se simte mai închegată decât C4, datorită rigidizării suplimentare date și de lunetă fixă, și de deschiderea mică a portbagajului. Dar nu mai poți transporta obiecte la fel de voluminoase. E drept, a crescut mult spațiul pentru bagaje. De la cei 380 l ai lui C4, s-a ajuns la 510. Adică 130 l în plus.

Citroen C4 X autoexpert.ro

Iar asta nu s-a întâmplat cu prețul unui design compromis. Dimpotrivă, C4 X curge armonios, natural, în jumătatea din spate. E discutabil, însă, dacă vesticii se vor omorî să-l cumpere, mai ales privind la declinul sedanurilor  în toate segmentele. Sigur, C4 X nu e un sedan propriu-zis, dar nici prea departe nu e.

Privind la industrie, reperez doar doi concurenți, Peugeot 408 și Renault Arkana. Dacă 408 ar însemna doar o reorientare a clienților în interiorul grupului PSA, Arkana reprezintă un pericol real. Îți povestesc în revistă care sunt diferențele fundamentale dintre C4 X și Arkana.

➡ Vezi aici prețurile versiunilor C4 X și e-C4 X! 💡

Revenind la vedeta noastră, e un Citroen veritabil. Confortabil pe denivelările ample, suveran pe cele mici. Și, îmbucurător, se simte oleacă mai închegat și mai incisiv decât fratele hatch. Sunt câteva motive, care nu s-ar simți, luate separat, dar care, împreună, fac o mică diferență. Caroseria mai rigidă în spate, distribuția un picuț mai bună a maselor pe punți, dată de greutatea mai mare cu 11 kg, concentrată în spatele punții posterioare. Poate și suspensia pe spate a fost un pic întărită. Nu știu sigur, e doar o percepție. Cert e că X-ul e un pic mai echilibrat decât hatch-ul din care provine. Iar asta te face mai sigur pe el în viraje.

Test drive Citroen C4 X și e-C4 X

Am condus două versiuni, pe cea electrică și pe cea PureTech de 130 CP. Chiar dacă X-ul e mai greu decât hatch-ul, e și mai aerodinamic. Deci, consumă ceva mai mult în oraș, și mai puțin la viteză mare. Astfel, versiunea electrică are o autonomie mai mare cu vreo 5 km. Practic, mie mi-a consumat prin Madrid și împrejurimi, la 4° C, 17 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii de 264 km.

Citroen C4 X autoexpert.ro

Dacă te-ai întrebat de ce are motorul de 136 CP, când Peugeot e-208 deja a primit noul motor de 156 CP, află că l-am întrebat și eu pe product managerul lui C4 X și mi-a spus că îi vine și lui rândul, dar strategia trebuie să fie coerentă pentru toată gama C4, inclusiv pentru X. La benzinar nu sunt multe de spus – cu excepția comportamentului un pic mai bun pe șosea față de C4, motorul și cutia se simt fix la fel. Cum? Vezi aici!

Pe lângă electricul de 136 CP și benzina Puretech de 100 și 130, mai există și un diesel de 130 CP. Este o alegere excelentă pentru cei care parcurg distanțe lungi. Consumă puțin, rulează rafinat și acelerează plăcut. Nu l-am condus în Spania, dar l-am testat anterior pe alte modele ale grupului.

La fel ca la C4, și la versiunile X, înălțimea interioară în spate este mai mare cu 3 cm la variantele termice față de cea electrică. Explicația – bancheta stă mai jos, datorită lipsei componentelor electrice. Și, dacă tot sunt pe banchetă, să-ți mai spun că spătarul său este mai înclinat decât la hatch, ajungând la 27°.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuFrumoasă, sau ciudată? Nici nu contează, pentru fanii Citroen, încântați de aspectul diferit de al oricărui alt model. E o nouă dovadă că francezii nu știu, nu vor, nu pot să fie plictisitori! Sunt, pur și simplu, ieșiți din tipare.

  • Portbagaj mare
  • Design fluent
  • Prețuri decente pentru versiunile termice
  • Poziționare inspirată în gamă
  • Hayonul a fost înlocuit de capac pentru portbagaj
  • Preț mare al versiunii electrice, e-C4 X  
DATE TEHNICECitroen Citroen
ModelC4 X 130 Puretech AT8e-C4 X
Motor/nr. cilindriL3, turboelectric, -
Cilindree (cm3)1199-
Putere maximă/turație (CP/rpm)130/5500136/nc
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)230/1750260/nc
Tracțiunefațăfață
Cutie de vitezeautomată, 8 treptereductor de turație cu 1 treaptă
L x l x h (mm)4600 x 1834 x 15254600 x 1834 x 1525
Ampatament (mm)26702670
Volum portbagaj (l)510510
Masă la gol (kg)12891584
Accelerație 0-100 km/h (s)10,310
Viteză maximă (km/h)210150
Consum WLTP mixt (l sau kWh/100 km)5,715,4
Autonomie (km)-360
Emisii CO2 (g/km)1290
Preț (euro)de la 27.500de la 43.900

Comentăm?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top