Test drive Dacia Duster TCe ECO-G 100 4×2 facelift

Dacia Duster TCe Eco-G

Dacia a adus o serie de îmbunătățiri modelului Duster la jumătatea vieții comerciale, iar versiunea TCe ECO-G ce poate fi alimentată cu benzină și GPL este una dintre cele mai atractive variante din gamă în ceea ce privește eficiența și autonomia.

Dacia Duster a devenit deja o prezență obișnuită pe drumurile din întrega Europă. Este marca succesului pentru SUV-ul conceput de Dacia, iar cifrele o confirmă. De la lansarea primei generații Dacia Duster în 2010, modelul a contorizat 1.928.000 unități comercializate. Și aici vorbim doar de exemplarele ce poartă sigla Dacia, pentru că modelul este destinat și piețelor internaționale unde poartă siga Renault.

Dacia Duster TCe Eco-G

Dintre exemplarele vândute pe piața din România, 65% dintre clienți au preferat tracțiunea integrală, iar 20% au optat pentru varianta echipată cu GPL. Și cum Dacia nu are de gând să electrifice această generație a modelului Duster, constructorul de la Mioveni s-a concentrat pe îmbunătățirea actualelor forme de propulsie. Gama modelului Duster facelift conține motorizările TCe 90, TCe ECO-G 100 (alimentare cu GPL), TCe 130 TCe 150 și dieselul dCi 115.

Avem și diesel

Dieselul rămâne o opțiune excelentă pentru Duster facelift, mai ales dacă alegem varianta 4WD și o vom folosi intensiv în teren accidentat. În cadrul testelor din Franța am pus la încearcare acest model în cadrul unui atelier off-road, iar capacitățile de trecere peste obstacole sunt mai mult decât impresionante de un vehicul de un asemenea gabarit.

Odată cu faceliftul, Dacia Duster primește noul sistem multimedia (disponibil în trei variante, în funcție de echipare), iar acesta are acum funcția 4×4 Monitor. Disponibil pe versiunea 4×4 echipată cu Media Display sau Media Nav, sistemul 4×4 Monitor furnizează o serie întreagă de informații utile pe ecranul central :

·       Inclinometru lateral :  această informație ajută la aprecierea gradului de înclinare laterală a vehiculului în condiții de rulare pe drumuri înclinate.

·       Unghi de tangaj : această informație este utilă în cazul abordării unor rampe sau a unor pante abrupte, utilizând datele sistemului de asistență la demarajul din rampă sau ale sistemului de control adaptiv la coborâre.

·       Busolă: disponibilă încă de la 0 km/h, aceasta permite orientarea în raport cu polii magnetici ai Pământului.

·       Altimetru : altitudinea este afișată în prima parte a ecranului iar denivelarea parcursă în a doua parte.

Sistemul Media mai poate fi echipat și cu Multi-View, patru camere video ce oferă celui de la volan o mai bună percepție a mediului înconjurător direct pe display. Camerele de filmat laterale, amplasate sub oglinzile retrovizoare, oferă o imagine directă la nivelul roților din față, permițând încadrarea cu precizie a vehiculului pe porțiunea de drum parcursă. Rezoluția display-ului central, însă, lasă de dorit.

De asemenea, să recapitulăm rapid și cifrele cele mai importante pentru cei care vor folosi Dusterul la capacitatea sa maximă: garda la sol este de 217 mm pentru versiunea 4×2 și 214 mm pentru versiunea 4×4. Unghiul de atac este de 30 grade, iar cel de degajare de 34 grade pentru 4×2 și 33 grade pentru 4×4.

Trecem pe gaz: TCe ECO-G 100

Dar, destul cu dieselul și cu off-road-ul. Să trecem la versiunea care, în opinia mea, va crește mult în preferințele viitorilor clienți: TCe ECO-G 100. Este modelul echipat cu motorul 1.0 turbo cu trei cilindri ce oferă 100 CP, dar care poate fi alimentat atât cu benzină, cât și cu GPL. Modelul are astfel două rezervoare, iar cel de GPL este acum mai mare, capacitatea crescând la aproape 50 litri.

Am făcut cunoștință cu acest model în varianta sa fără facelift la începutul anului 2020, când Dacia a decis să ofere din fabrică modele echipate cu instalație GPL. Modelul de atunci avea un rezervor GPL mai mic cu 16,2 litri față de cel oferit acum, avea o cutie manuală cu cinci trepte, iar sistemul GPL nu era integrat și în computerul de bord. De fapt comanda pentru trecerea pe GPL și indicatorul pentru nivelul de gaz era montat în stânga volanului și avea un aer after market.

Dacia Duster TCe Eco-G

Puteți reciti testul cu modelul Duster cu GPL din 2020 facănd click pe următorul link: Test Dacia Duster 1.0 TCe GPL

Un an și jumătate mai târziu, Dacia a operat un facelift important modelului, iar versiunea cu GPL beneficiază de o serie de îmbunătățiri substanțiale. Lăsând la o parte modificările de design despre care vom discuta mai târziu, modelul Duster TCe ECO-G 100 beneficiază acum de un sistem GPL mult mai bine integrat. Un simplu buton marcat LPG este amplasat în stânga volanului, chiar sub comanda pentru reglajul oglinzilor.

Dacia Duster TCe Eco-G

Computerul de bord oferă acum informații complete, consumuri medii separate pentru cele două tipuri de carburant, precum și distanța parcursă cu fiecare tip de combustibil.

Dacia Duster TCe Eco-G

Rezervorul de GPL este amplasat în locul roții de rezervă, iar împreună cu rezervorul de benzină oferă un volum util de aproape 100 litri. Autonomia oficială este de 1.235 litri, iar rularea pe GPL reduce cu 9.5% emisiile de CO2. Trecerea de la un tip de combustibil la altul se realizează imediat și este imperceptibilă pentru cel de la volan. Trecerea la funcționarea pe benzină se realizează automat dacă rezervorul de GPL este gol. Afișajul TFT de 3,5” al computerului de bord informează asupra nivelului de carburant din cele 2 rezervoare.

Dinamica

În mers nu simți nici o diferență între rularea pe GPL și cea pe benzină. Pe autostrăzile și drumurile naționale din Franța, indiferent de ce combustil am ales, motorul cu trei cilindri a tras la fel, oferind performanțe decente pentru cei 999 cmc pe care îl are. De fapt, puterea și cuplul sunt o idee mai mari atunci când rulăm pe GPL: 100 CP între 4.600 și 5.000 rpm și 170 Nm între 2.000 și 3.500 rpm. Pe benzină avem 90 CP între 4.400 și 4.900 rpm și 160 Nm între 2.200 și 3.750 rpm. Un plus este adus de cutia de viteze manuală cu șase trepte, care permite acum rularea la o turație decentă la viteze de autostradă. Reprizele nu sunt deloc sportive, dar Duster ECO-G nu se simte nici o secundă submotorizat. Pentru cei care vor folosi acest model la drumuri lungi, sau aproape exclusiv urban, versiunea cu GPL este o alegere perfectă.

În timpul testului nostru din Franța, consumul mediu de GPL înregistrat de computerul de bord a fost de 7,7 litri/100 km, iar cel de benzină a fost de 6,4 litri/100 km

Dacia Duster TCe Eco-G

Exterior

Duster facelift se remarcă la exterior prin noile blocuri optice cu o semnătură luminoasă LED în formă de Y. Tema se regăsește și la noile stopuri. Noile faruri și stopuri sunt bine integrate în silueta consacrată a mașinii, care, așa cum au spus și oficialii, este atât de apreciată, încât nu o vor schimba. Mai există o serie de modificări minore la calandru și cam asta este tot.

Dacia Duster TCe Eco-G

Interior

Aici, Dacia a operat o serie de modificări în zonele care se simțeau îmbătrânte. Vechiul sistem multimedia furnizat de LG era deja datat, așa că acum avem un nou sistem infotainment, preluat de la modelele Logan și Sandero. Sisteml se numește Media Display sau Media Nav și folosește un ecran central de 8 inch orientat către cel de la volan. Ramele ecranului sunt însă destul de mari, iar percepția este că ecranul este ceva mai mic. Sistemul permite integrarea Apple CarPlay și Android Auto. Avem patru prize USB în mașină, două în față, două pentru pasagerii din spate.

Dacia Duster TCe Eco-G

Cotiera a fost și ea revizuită. iar între cele două scaune este acum un spațiu de depozitare de 1.1 litri. Scaunele au tapițerie nou, mai plăcută la atingere și tetiere moderne în formă de virgulă.

Prețuri

Dacia Duster facelift are un preț de pornire de 14.100 euro (TVA inclus) , iar versiunea TCe ECO-G 100 pornește de la 15.750 euro în echiparea medie Confort. Lista completă de prețuri poate fi consultată AICI.

La testele din Franța am condus și versiunea de top echipată cu motorul TCe150 și cutie automată EDC. Un set complet de impresii vor fi publicate în revista AutoExpert din luna septembrie.

Verdict AutoExpert

Dacia Duster facelift corectează câteva dintre elementele care începuseră să îmbătrânească, ca de exemplul sistemul multimedia și alte elemente de la interior. Iar versiunea cu GPL, cu două rezervoare ce însumează aproape 100 litri, se anunță a fi unul dintre cele mai căutate versiuni Duster.
  • Sistem GPL perfect integrat
  • Capacități off-road excelente
  • Durabil
  • Display video cu o rezoluție slabă
  • Direcție lipsită de feedback
DATE TEHNICE Dacia Duster facelift
ModelTce ECO-G 100
Motor/ nr. cilindri L3, turbo
Cilindree (cmc)999
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)100/4600-5000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)170/2000-3500
Transmisiefață
Cutie de vitezemanuală, 6 trepte
L x l x h (mm)4341/1804/1693
Ampatament (mm)2674
Volum portbagaj (l)445
Masă la gol (kg)1327
Acceleraţie 0-100 km/h (s)13.8
Viteză maximă (km/h)168
Consum mixt (l/100 km)3.9
Emisii CO2 (g/km)126
Preț (euro cu TVA) 15750

Adaugati comentariu