Test drive – Mercedes-Benz Clasa A 180 d

Test drive - Mercedes-Benz Clasa A 180 d

După primul test cu măsurători complete cu noul Mercedes A 200, revenim în această ediție cu primul test cu versiunea diesel A 180 d, care este deocamdată singura opțiune pe motorină din clasă.

Fosta generație Clasa A, prima construită pe noua platformă modulară MFA și prima cu o caroserie convențională după cele două generații cu caroserii sandwich s-a poziționat direct contra referinței VW Golf. Dar vizibilitatea slabă, suspensia prea fermă, nivelul de zgomot ridicat pentru pretențiile unui Mercedes și ergonomia perfectibilă au fost printre cele mai fervente critici aduse Clasei A care nu a reușit niciodată să se apropie de cifrele de vânzări ale lui VW Golf în ciuda unor vânzări de excepție pentru întreaga gamă compactă (A,B, CLA, GLA, CLA Shooting Brake) cu rezultate foarte bune pentru CLA și GLA.

Test drive - Mercedes-Benz Clasa A 180 d

Mercedes a învățat din greșelile inerente ale schimbării profunde a fostei generații Clasa A și vine acum cu o platformă modificată MFA2 care conferă o mai mare rigiditate caroseriei, o vizibilitate net superioară, un nivel scăzut de zgomot general (indicele de articulare care dă măsura tipului de zgomot și cât de bine se aude o discuție în mașină) a scăzut cu 12% și o aerodinamică și mai bună. Noi am avut pentru test singurul diesel din ofertă deocamdată, A 180 d, disponibil cu motorul de 1,5 litri și 116 CP combinat cu transmisia automată cu 7 trepte cu dublu ambreiaj.

Test drive - Mercedes-Benz Clasa A 180 dAm văzut multe articole mai ales pe internet care susțineau că A 180 d are motor de Dacia Logan. Nimic mai fals. Motorul turbodiesel cu 2 supape de la Renault a fost modificat substanțial de Mercedes. Nici măcar blocul motor nu mai este la fel deoarece la Clasa A acesta este mai ușor dar mai rigid în același timp. Chiulasa este mai scundă, iar conducta de aspirație a fost integrată în capacul chiulasei. Intercoolerul este răcit cu apă, iar presiunea de injecție a crescut de la 1.600 la 2.000 bar. Ca și la generația trecută a acestui motor, dar diferit față de Renault, pistoanele sunt în continuare din oțel. De asemenea, turbina cu geometrie variabilă a fost modificată și este integrată în conducta de evacuare. Noul motor furnizează 6 CP mai mult decât la Renault în timp ce cuplul maxim este același, de 260 Nm obținut de la 1.750 rpm.

Cum merge? Față de vechiul motor, are mai multă vlagă în zonele inferioare de turații astfel că reprizele sunt ușor mai vioaie și urcă mai ușor în ture oferind performanțe foarte bune pentru această cilindree în zona superioară de turație. În accelerare însă este relativ zgomotos din afară dar înăuntru izolarea fonică mai bună filtrează mult din sunetul motorului. Cutia cu dublu ambreiaj și 7 trepte este furnizată de Getrag și am  criticat-o și în cazul versiunii pe benzină  A 200 deoarece este indecisă în retrogradări și patinează la accelerări puternice, motorul turându-se mai mult decât este nevoie și pierzând astfel din puterea transmisă la roti. În cazul dieselului, acest fenomen este puțin estompat deoarece dieselul are cuplu mai mare la turație mai mică și nu se simte atât de mult indecizia cutiei la retrogradări. 

Datorită motorului mai performant, A 180 d accelerează cu 0,1 secunde mai repede decât vechiul motor de 110 CP, iar viteza maximă de 202 km/h este cu 12 km/h mai mare în condițiile în care consumul se păstrează la nivelul foarte scăzut, de 4,1 l/100 km. În teste, noi am coborât în circulația reală, oraș plus drum național, la 4,7 l/100 km, ceea ce reprezintă o valoare excepțional de redusă.

Criticile aduse cutiei nu pot însă estompa impresia excepțională despre noua Clasa A. Mașina se simte mai legată și mai omogenă decât cea de dinainte, îmbunătățirea rigidității caroseriei este evidentă, iar calitatea interiorului este peste tot ce există în prezent în clasa compactă. Finisarea este ireproșabilă, iar dacă optezi pentru pachetul AMG (3.415,30 euro), cum  a fost cazul în testul nostru, atunci ai la dispoziție și un interior extrem de elegant, foarte bine făcut, cu materiale de calitate. Noua Clasa A este un Mercedes veritabil din toate punctele de vedere.

Direcția spontană are un feedback foarte plăcut, vizibilitatea trei sferturi spate este mult mai bună, scaunele din pachetul AMG sunt configurate superb, iar trenul de rulare conferă o siguranță demnă de clasele mai mari. La volanul noii Clase A te simți ca într-un sedan mai mare.  Însă combinația pachet AMG care vine automat cu jante de aliaj de 18 inci și suspensia confort coborâtă având punte spate semirigidă fără funcție adaptivă nu este ideală pentru confort la trecerea peste denivelări scurte. De aceea, dacă bifați pachetul AMG e bine să bifați și suspensia adaptivă (833 euro) care aduce automat configurația cu punte spate multilink. La această putere de 116 CP nu e nevoie neapărată de dinamica unei punți spate multilink dar aceasta împreună cu  funcția adaptivă oferă mai mult confort. În schimb, suspensia fermă și direcția spontană îi conferă lui A 180 d o agilitate remarcabilă care până de curând era mai familiară lui BMW și care cel puțin în versiunea rivală 116d cu motor în 3 cilindri nu are incisivitatea noului A 180 d.

Clasa A vine și cu un nou concept de operare MBUX, dar superbele ecrane de 10,25 inci sunt opționale. Standard, sunt disponibile două ecrane de 7 inci și partea bună este că poți să optezi pentru navigație cu hard disc (654,50 euro) și în combinație cu aceste două ecrane. Mașina de test era dotată cu versiunea de top a sistemului multimedia care înseamnă ecran tactil de 10,25 inci (773,50 euro), instrumente de bord virtuale (535,50 euro)  și navigația cu hard disc (654,50 euro) care vin și cu touchpad și comandă vocală din buton de pe volan sau dacă pronunți Hei Mercedes!

Ecranul virtual al indicatoarelor de bord poate fi configurat în trei moduri – Progressive, Sport și Understated și fiecare mod are câte 5 teme de afișaj. Cele două ecrane au o rezoluție de excepție, meniurile sistemului multimedia sunt bine organizate dar renunțarea la controller nu e soluția ideală. În schimb, acum se operează cel mai ușor prin intermediul ecranului tactil, deoarece touchpad-ul nu e foarte precis. E mai precis decât la Lexus spre exemplu, dar mișcarea cu ajutorul controller-ului era mai precisă.   În ceea ce privește comanda vocală, aceasta funcționează perfect pentru  contactele din agenda telefonică. Sistemul le recunoaște imediat și înțelege toate numele din agenda telefonului dacă sunt transferate prin Bluetooth.

În schimb, destinațiile de străzi în limba română îi sunt străine comenzii vocale. Pe de altă parte, navigația este extrem de rapidă și poți găsi rapid o adresă pentru că poți introduce numai numele străzii și ți se oferă rapid o alternativă de rută. Uneori, în ecranele lucioase apar unele reflexii de la soare însă contrastul foarte bun permite totuși vizualizarea lor optimă. Ca impresie artistică nu putem să nu remarcăm lumina ambientală interioară care oferă combinații infinite de culori pentru iluminarea bordului și a superbelor guri de ventilație.

Test drive - Mercedes-Benz Clasa A 180 dNoua Clasa A a crescut cu 12 cm în lungime iar ampatamentul s-a mărit cu 3 cm. În spate, oferta de spațiu este similară cu cea dintr-un Golf și doi pasageri stau foarte bine pe bancheta excelent profilată. Bancheta este fracționabilă 40/20/40% cu segmentul central pe post de cotieră. Portbagajul este mult mai ușor accesibil datorită deschiderii cu 20 cm mai mare, iar volumul său de 370 litri (305 litri în mod real) este acum comparabil cu Golf.

 

În final, și prețul este demn de Mercedes pentru că A 180 d începe de la 31.178 euro. Cu pachetul AMG și sistemul multimedia de top ne îndreptăm spre 37.000 euro. E totuși un diesel de bază dar e un Mercedes. Și cel puțin interiorul și calitățile la rulare sunt demne de numele Mercedes, reprezentând un nou standard pentru acest segment.

Verdict AutoExpert

Clasa A este cea mai elegantă, luxoasă și bine făcută mașină de clasă compactă. Mercedes oferă și în Clasa A ambianța din Clasa S, semn că nu există diferențe între clasa compactă și de lux. Un Mercedes e un Mercedes indiferent de segment. Însă și prețul cerut este tot la nivel de Mercedes. Dieselul de bază e un motor corect și extrem de economic dar cutia automată Getrag nu e soluția ideală.

  • Interior elegant, de foarte bună calitate
  • Agilitate foarte bună
  • Motor diesel extrem de economic
  • Diesel în progres în ceea ce privește dinamica
  • Portbagaj mai mare și mai practic
  • Opțiuni scumpe
  • Cutie Getrag ezitantă

 

 

 

 

 

Test drive – Mercedes-Benz Clasa A 180 d – galerie foto

Foto: Bogdan Paraschiv

DATE TEHNICEMercedes-Benz
ModelA 180 d
Motor/ nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.461
Putere maxima/turatie (CP/rpm)116/4.000
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)260/1.750
Transmisiefata
Cutie de viteze7 trepte, dublu ambreiaj
L/l/h (mm)4.419/1.796/1.440
Ampatament (mm)2.729
Volum portbagaj (l)370-1.210
Masa la gol (kg)1.445
Rezervor (l)43
Acceleraaie 0-100 km/h (s)10,5
Viteza maxima (km/h)202
Consum mixt
(l/100 km)4,1
Emisii CO2 (g/km)108
MASURATORI Autoexpert
Acceleratii
0-50 km/h (s)3,1
0-100 km/h (s)10
0-130 km/h (s)16,9
0-160 km/h (s)28,2
Reprize
60-100 km/h (s)5,8
80-120 km/h (s)7,7
Fr‰nare de la 100 km/h
La gol, rece (m)40,6
Consum
Consum ”in test (l/100 km)4,7
Autonomie (km)914
Masa
Masa masurata (kg)1.472
Zgomot interior
La 50 km/h (dBA)59
La 100 km/h (dBA)
64
Preț (euro cu TVA)
31.178

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

MotorFest la final – București 2024

Expoziția de motoare a fost organizată de revista MotorXpert, susținută de Groupama și găzduită de București Mall. Bucureștiul, un oraș mereu în mișcare, a fost gazda unei experiențe extraordinare pentru pasionații

Scroll to Top