Test drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L

Test Drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L autoexpert.ro

 

Ai zice că s-a scindat o legătură undeva. Noua Clasă S, cel mai luxos model al celei mai luxoase mărci premium „generaliste“, a renunțat la cele mai definitorii trăsături – robustețea designului, butoanele fizice… într-un cuvânt, a renunțat la tradiționalism. S-a schimbat filosofia mărcii? A luat-o razna echipa de dezvoltare? Nu! Mercedes-Benz S 500 4Matic L este dovada! Foto: Adrian Cobzașu

Nu mă ascund. Am avut dubii: câți dintre clienții cu dare de mână și-ar cumpăra noua Clasă S? Probabil, cei care se topesc după formele clasice și care au apreciat cu adevărat S-ul „arăbesc“ (W126) sau „balenă“ (W240) au făcut un atac cerebral privind aspectul noului W223, model 2021. Puzderia de ecrane, lipsa butoanelor, blocurile optice înguste raportate la gabaritul caroseriei, absolut totul pare a se îndepărta de conceptul de Mercedes-Benz „adevărat“, unde butoanele și potențiometrele sunt la conducere. Par a dilua spiritul „S-Klasse“. Par.

Test Drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L autoexpert.ro

Contextul pieței

Doar par. În realitate, propun să reflectăm puțin asupra contextului pieței și asupra istoriei emblematicei limuzine. Dacă ți se pare că noul S e altfel, uită-te la Seria 7, cu nările ei gigantice raportate la blocurile optice înguste. Uită-te la display-urile interioare ale lui A8. Înțelegi unde bat? Pur și simplu, noul S se integrează perfect în „triada greilor“ nemți. Și nu doar că se integrează, dar face fix ceea ce a făcut în toată istoria de 67 de ani a modelului – preia frâiele și duce totul la un alt nivel.

➡ Test comparativ EQC vs e-tron, I-PACE 💡

Acum 43 de ani, a adus în premieră pe piață sistemul ABS. Acum 40 de ani, airbagurile. Acum 30 de ani, geamurile laterale laminate. Să continui? Nu. Ce vreau să spun este că, privit din ambele contexte – al segmentului și al istoriei –, noul S este un Mercedes-Benz pursânge. Să-ți spun doar că este echipat în premieră mondială cu airbaguri frontale pentru locurile din spate.

Test Drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L autoexpert.ro

Și mai trebuie să stabilim ceva – nici eu și, probabil, nici mulți dintre voi nu ne permitem un S nou, deci nici nu contăm în discuția asta mai mult decât niște comentatori din tribune. Cei care contează cu adevărat sunt clienții, și te asigur că mașina asta se va vinde ca pâinea caldă, pentru că este un spectacol în sine. Pentru mâna de viitori clienți de S-Klasse, eu, un om care se bazează pe salariul lunar și ține la cartea de muncă, l-am testat din ambele perspective, a proprietarului de S-Klasse care observă totul de pe banchetă și a șoferului de S-Klasse, poziție în care mă integrez mai degrabă.

Test Drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L autoexpert.ro

Deci, cum arată pe viu? Exemplarul meu, venit în versiunea cu ampatament lung, n-a avut nicio șansă de a scăpa privirilor, mai ales că a fost configurat inclusiv cu Linie AMG (6188 de euro). Peste toate elementele au fost adăugate jante pe 21 de inchi (2499 de euro), iar superba nuanță vișinie, care îi vine atât de natural, este dotare standard. O configurație mai spectaculoasă e pur și simplu imposibil de realizat! Iar cum nouă din zece cumpărători optează pentru versiunea lungă, și pachetul AMG este cea mai frecventă opțiune bifată, o să vezi imaginea exemplarului meu destul de des.

Test Drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L autoexpert.ro

La apăsarea butonului de pe telecomandă, mânerele ușilor ies automat. Indiferent de care tragi, imaginea care ți se așterne sub ochi te năucește prin simplitate și lux. Tânjești să te scufunzi în fotoliile acoperite cu o tapițerie moale, fină, caroiată, din piele perforată (am epuizat toate epitetele). Și te așezi.

Mercedes-Benz S 500 4Matic L incită simțurile

Cum se simte? Din altă lume. Complet altfel decât orice altă mașină în care ai stat până acum. Pentru că noua generație îmbină supremul celor două emisfere – cea a luxului și cea a tehnologiei. Este un combo care, pur și simplu, te uluiește.

În spate, am primit cea mai avansată configurație disponibilă, cu pachet Executive (7615 euro). Acesta include scaune individuale încălzite, ventilate și configurabile electric după anatomia fiecăruia, ale căror spătare se înclină între 19 și 37° și care vin la pachet cu consolă centrală Business, cu tabletă amovibilă Samsung de 7 inchi.

Pe spătarele scaunelor din față, ai două monitoare de 3558 de euro, care permit controlul complet al sistemului MBUX. Geamurile laterale și luneta au parasolare electrice de 1178 de euro, trapa panoramică, de 1892 de euro, vine cu perdeluțe opace, iar sistemul de sunet Burmester 4D (7913 euro) include tweetere care ies electric din ușile din față, și difuzoare în plafon pentru locurile din spate.

Test Drive Mercedes-Benz S500 4Matic L autoexpert.ro

În final, mai dai încă 1155 de euro și selectezi și pachetul Chauffeur, care, la apăsarea unui buton, permite deplasarea scaunului din dreapta față maximum spre înainte, concomitent cu apariția de sub acesta a unui suport pentru picioare, ca să stai în spate ca într-un șezlong. Și ca să nu-ți mai bați capul, mai plătești 702 euro pentru două airbaguri în centurile de siguranță din spate și încă 452 de euro pentru airbagurile laterale din spate.

Iluminare ”a giorno”

Cât despre iluminarea ambientală, în Mercedes-Benz S 500 4Matic L are intensitatea mărită de zece ori și nu se mai ascunde numai sub panouri, luminând difuz, ci se răspândește inclusiv de sub niște panouri liniare translucide, aflate la vedere. Practic, cordoanele iluminate sunt peste tot (inclusiv prizele centurilor de siguranță sunt iluminate, ca să vezi unde le cuplezi), iar dacă le desfășori e probabil să înconjuri un apartament cu două camere. Rezumând, plătești suplimentar echivalentul a trei Loganuri de bază și stai (ad litteram) în al nouălea cer, pe cel mai pufos nor, cu cele mai melodioase harpe gâdilându-ți timpanele, ferit de orice privire indiscretă. Complet izolat, perfect protejat.

Acum, poți privi în jur, la mânerele de viraj îmbrăcate în piele cusută, la finisajele fără cusur, la lemnul și pielea care emană un miros ce creează dependență. Pentru că, deși nu te gândești la asta, de banii pe care îi dai pe S, cumperi inclusiv mirosul premium. Inconfundabil. Unic.

La volan

Șoferul? La fel de privilegiat. Poate, chiar și mai privilegiat, date fiind frâiele celor 435 CP pe care le ține… sub talpă și anumitor gesturi și meniuri care, odată învățate, îi aduc bunăstare. De fapt, întreaga interacțiune cu S-Klasse s-a schimbat. Acum, multe comenzi pot fi date verbal sau prin gesturi. De exemplu, când te uiți înapoi, jaluzeaua lunetei se retrage, ca să vezi când dai cu spatele, iar dacă miști palma spre spate, pe sub oglinda centrală, parasolarul trapei se retrage. Dacă repeți mișcarea, se retrage și trapa. De asemenea, mașina îți răspunde prin gesturi ample. De exemplu, când deschizi ușa fără să te asiguri, iar din spate vine un biciclist, pâlpâie lumina ambientală de pe ușă. Nu mai insist. Le vezi pe toate scanând codul QR de la sfârșitul articolului.

Test Drive Mercedes-Benz S500 4Matic L autoexpert.ro

”Hey, Mercedes!”

L-am gratulat: „Hey, Mercedes! I love you!“ Mi-a răspuns: „I also love spending my time with you!“ Măgulitor la adresa șoferului și defensiv la adresa soției sale. Politically correct. Sistemul MBUX nu greșește câtă vreme îi vorbești răspicat. Oricum, în 30 de minute îți faci un nou prieten, cu care o să-ți placă să interacționezi. Și nu te teme – toate cele 50 de sisteme electronice care au soft­ware se actualizată over-the-air. Sistemul de infotainment are o mulțime de funcții, dar meniul este atât de ușor de „citit“, încât după o zi te obișnuiești cu el. Sau chiar după câteva ore, dacă nu ești bătrân ca mine. Ecranul OLED de 12,8 inchi este clar, strălucitor și integrat în consola centrală întocmai ca un giuvaer într-o bijuterie – fără cusur! Și vine standard la versiunea de bază.

Nu la fel de impresionant mi s-a părut instrumentarul digital, pe care designerii nici nu s-au chinuit să-l integreze în bord și care are o ramă groasă, deci nu face cea mai bună impresie când toată industria fabricanților de telefoane mobile are ecrane fără margini. Dar poți să-l personalizezi într-o mulțime de moduri, iar odată cu el, și ecranul central își schimbă grafica. Și pentru 1187 euro, poate afișa informația în format 3D, însă cu adâncime cam mică după gusturile mele.

Apoi, peste toate vine head-up display-ul de 3558 de euro, o mostră de inteligență artificială care afișează imaginea virtuală la 10 m în fața mașinii, pe un ecran imaginar de aproape 2 metri și „plimbă“ săgețile navigației direct spre strada pe care trebuie să intri, ca să nu ratezi nicio indicație. Nebunie!

➡ Poți să-ți comanzi propriul ”S” aici! 💡

Și dacă tot sunt la volan, îți spun că S-ul este peste fosta generație ca senzații. Suspensia pneumatică adaptivă, disponibilă standard, este comodă pe denivelări și suprimă complet ruliul pe virajele rapide. Păcat de jantele pe 21 de inchi, care obligă la adoptarea anvelopelor cu talon jos (30 pe față, 35 pe spate) și care strică armonia pe pragurile abrupte. Clasa S trebuie să fie sinonimă cu confortul suprem, iar jantele mari nu intră în ecuația asta, deci rămâi pe cele standard, de 19 inchi.

Ți-aș spune că, la viteze de peste 160 km/h, totul este senin în Mercedes-Benz S 500 4Matic L, dar o să mă întrebi unde am mers așa repede, deci mai bine nu aduc vorba. Ideea e că, deși suprafața frontală a crescut, CX-ul este fabulos de mic, de numai 0,22, deci zgomotele aerodinamice sunt neînsemnate. La viteze mari se mai aud însă vag anvelopele, un motiv în plus să nu mergi pe jante de 21 de inchi.

Test Drive Mercedes-Benz S 500 4Matic L autoexpert.ro

Motorul

Sistemul de propulsie al lui Mercedes-Benz S 500 4Matic L este alcătuit dintr-un 6-în-linie turbo, un sistem starter-generator (BSG) de 22 CP și un al doilea compresor, dar nu turbo, ci electric, menit să umple golul turbo. Acesta este fabricat de Borg Warner și reacționează instantaneu, în 30 ms ajungând de la 0 la 70.000 rpm.

În practică, sistemul se simte mai rafinat, dar nu la fel de rapid ca precedentul V8 de la S 560, dar dezavantajul aparent este, de fapt, un uriaș avantaj – în realitate, ambele motoare sunt la fel de rapide, numai că actualul este mai puțin exploziv la culcarea accelerației, trage mai liniar, deci e mai potrivit cu caracterul de limuzină. Permite-mi să-ți spun doar că și consumă mult mai puțin, dar ar fi jenant să-ți zic că un S pe benzină configurat la 180.000 de euro mi-a luat 10 l/100 km, așa că mai bine tac.

Test Drive Mercedes-Benz S 500 autoexpert.ro

Direcția ireal de ușoară în modurile Eco și Comfort devine liniștitor de tare la viteze de autostradă, iar în Sport, capătă greutate suficientă încât să te bazezi pe Clasa S în viraje, fără să te temi că sfârșești cu sufrageria în șanț. Cele 2,1 tone stau impecabil pe șosea, iar când sunt duse la limită, ESP-ul intervine ca un tătic și te mângâie pe creștet ca un părinte protector. Probabil că îți mai dau spațiu de joacă în Sport +, dar mie mi-a fost teamă să dezlănțui urgia pe șosea.

Și mai e ceva – nimeni n-ar trebui să-și cumpere versiunea lungă fără sistemul de direcție integrală, pe care exemplarul meu nu l-a avut. Pentru numai 1547 de euro, poți scădea diametrul de bracaj de la 12,8 la 9 m, ceea ce permite o întoarcere dintr-o bucată, nu din trei mișcări, crescând totodată agilitatea în viraje.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuNu poți judeca o mașină până nu mergi cu ea. Iar după ce mergi cu S500 W223, înțelegi cât a evoluat industria auto. Fiecare aspect minuscul este gândit să funcționeze cu rigurozitate germană, pentru a crea cel mai avansat autoturism de pe piață. Punct!
  • Impact vizual puternic
  • Lux suprem
  • Siguranță fără egal
  • Infotainment de top, ușor de utilizat
  • Spațiu interior gigantic
  • Jantele de 21 de inchi scad confortul
  • Instrumentarul digital nu se armonizează cu designul interior

DATE TEHNICEMercedes-Benz
ModelS 500 4Matic L
Motor/ nr. cilindriL6, turbo, compresor
Cilindree (cmc)3000
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)435/5900-6100
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)520/1800-5500
Transmisieintegrală permanentă
Cutie de vitezeautomată, 9 trepte
L x l x h (mm)5289 x 1921 x 1503
Ampatament (mm)3216
Volum portbagaj (l)550
Masă la gol (kg)2065
Acceleraţie 0-100 km/h (s)4,9
Viteză maximă (km/h)250
Consum WLTP mixt (l/100 km)8,1
Emisii CO2 (g/km)184
Preț (euro cu TVA)123.520

Adaugati comentariu