Test drive Tesla Model Y Performance

Tesla Model Y Performance autoexpert.ro

Am „gustat“ din electronii interziși momentan europenilor. Tesla Model Y Performance, versiunea înălțată a lui Model 3 de top, are mare succes în SUA. Va veni, însă, în curând și pe Bătrânul Continent. O rachetă spațioasă, care atinge 241 km/h. Text: Carlo Bellati, Bogdan Grigorescu, Foto: Quattroruote

O prefață pe care n-ai voie s-o ratezi. Cu câteva luni înaintea debutului vânzărilor în Europa, Tesla Model Y Performance „a aterizat“ în ograda noastră. Americanii îl numesc fonetic „Model Uai“. Exemplarul nostru de test este în versiunea disponibilă peste ocean. Elon Musk ne-a promis nouă, europenilor, o variantă modificată substanțial. El zice că va fi mai bine adaptată clienților exigenți de aici. Cu toate acestea, gabaritul, interiorul și tehnica vor fi similare.

La bază stă Model 3, iar versiunile pentru Europa vor fi construite în uzina Giga Berlin. Aceasta se află la periferia capitalei Germaniei și va fi terminată în vara anului 2021. Totuși, mașina poate fi deja comandată și în Europa. Prețul aproximativ este de 63.000 de euro în versiunea Long Range și 70.000 în varianta Performance. Ambele au baterii de 75 kWh, chiar dacă această capacitate nu este declarată oficial de Tesla.

Tesla autoexpert.ro

Poziție înaltă

Model 3, care este un model sportiv (șoferul stă mai jos chiar și decât într-o Alfa Romeo Giulia). În comparație cu el, la Model Y poziția de conducere este schimbată radical. Șoferul stă mai sus cu 6 cm și are un acces mai simplu în mașină. Și vizibilitatea este mai bună, inclusiv datorită plafonul complet vitrat. Între podea și plafon, am măsurat aproximativ 130 cm în zona cea mai înaltă. Tot atât are și lățimea interioară în spate. Drept urmare, se călătorește comod în Model Y. Spațiul de pe bancheta profilată pentru trei călători este atât de generos, încât îți permite chiar să stai picior peste picior!

 

Tesla Model Y Performance – o experiență plăcută

Arhitectura este, în esență, identică cu a lui Model 3. Are platformă skateboard și baterii și motoare plasate între axe. Totuși, garda la sol a crescut de la 140 la 167 mm. Este cea mai eficientă dispunere posibilă. Astfel, poate integra o baterie imensă și un sistem de încărcare la stațiile Supercharger de 200 kW, cele mai puternice din lume la ora actuală.

Tesla autoexpert.ro

Greutatea mai mare cu 130 kg și centrul de greutate poziționat mai sus conduc la un răspuns mai puțin incisiv la schimbările de direcție decât la Model 3. Pentru o mașină de familie, paradoxal, este un comportament benefic. Aduce cu sine o rulare mai relaxată, care încă poate fi considerată sportivă.

Ca pe șine

Exemplarul nostru are anvelope de 19 inchi, cu talon 45. Sunt clar mai puțin sportive decât cele de top, de 21 de inchi. Dar, chiar și așa, când „te dai“ la accelerație (iar cei 462 CP te îmbie s-o faci des), mașina nu derapează nici un milimetru, ci merge ca pe șine și rămâne neutră la atac și la ieșirea din viraje. Totuși, răspunsul instantaneu și extrem de puternic la accelerare recomandă dozarea cu grijă a pedalei. Și sistemele de control al tracțiunii și stabilității trebuie activate, mai ales pe șosele umede și denivelate, unde îți trebuie ceva aptitudini de pilot.

Se simte grea, ca orice electrică. Însă cele puțin peste 2 tone sunt sub greutățile lui BMW iX3 și Mercedes-Benz EQC. De fapt, se simte grea până când culci accelerația și rămâi lipit de spătar timp de 4 secunde, adică până la peste 100 km/h. Sau până culci frâna, care permite reglarea nivelului de regenerare a curentului. Dacă o duci pe circuit, te vei bucura de maximum 241 km/h, dar nu și de o setare Track, cu ESP-ul complet dezactivat, pentru a nu suprasolicita anvelopele, care ar fi bombardate de cuplul uriaș și de masa mare.

La fel de… tactil

Nimic nu se schimbă legat de controlul sistemelor auxiliare. Totul se face prin intermediul ecranului tactil central, cu dimensiuni generoase și informații detaliate. Cei neinițiați vor avea nevoie de multă răbdare, chiar dacă îi ajută suprafața mare, viteza de răspuns și rezoluția cu care sunt afișate informațiile. Per total, ca și la Model 3, impresia este excelentă: sistem de sunet puternic, sisteme de asistență de primă clasă și sute de funcții auxiliare. Privitor la ergonomie însă, câteva butoane fizice i-ar fi ușurat viața șoferului.

Tesla autoexpert.ro

Legat de autonomie, încă nu ne putem pronunța. Șoselele din România, cu înclinări mari, au relevat un consum de 20–25 kWh/100 km, dar știm că Tesla este foarte atentă la pierderile de energie, iar noul sistem de climatizare cu pompă de căldură crește eficiența cu 10%. Cei 75 kW ar trebui să garanteze o autonomie mai mult decât suficientă chiar și pe distanțe mari, iar încărcările ultrarapide la stațiile puternice vor scădea timpii morți. Estimarea WLTP este de 462 km. Un pic cam optimistă, dar nu departe de adevăr.

Încape toată lumea

Model Y este cu 6 cm mai lung decât Model 3 și ajunge la 4,75 m, care se simt mai ales la portbagajul din spate. Cei 400 l declarați sunt suplimentați de încă 100 aflați sub podeaua robustă. În plus, în față există încă un portbagaj mai mic, de 100 l (așa-numitul „frunk“, de la front trunk), care se deschide folosind afișajul. Abundența de spațiu interior a făcut posibilă inclusiv dotarea opțională a SUV-ului cu o banchetă suplimentară cu două locuri, orientată cu spatele la sensul de mers. Pe scurt, 600 l pentru bagaje și versatilitate maximă, dată inclusiv de bancheta fracționată în trei elemente, de 40/20/40%.

Un crossover spațios

Forma portbagajului este regulată, iar finisajele, relativ bune, chiar dacă nu există nici poliță, nici rulou. Și dacă tot suntem în zona lunetei, să spunem că vizibilitatea oferită de oglinda centrală e slabă când conduci, dar este bine suplinită de camerele video la manevrele la viteză mică. Înălțimea crescută la 1,63 m (față de 1,44 la sora mai mică) asigură un spațiu interior vast, apropiat de cel al lui Model X, dar fără a complica situația cu ușile Falcon Wings, care nu ne plac tuturor.

Date tehniceTesla
ModelModel Y Performance
Motorelectric
Putere maximă (CP)480
Cuplu maxim (Nm)639
Transmisieintegrală
Cutie de viteze1 treaptă
L x l x h (mm)4751 x 1920 x 1624
Ampatament (mm)2890
Volum portbagaj (l)nc
Capacitate brută baterie (kWh)75
Masă la gol (kg)2078
Accelerație 0-100 km/h (s)3,7
Viteză maximă (km/h)241
Consum mixt WLTP (kWh/100 km)15,1
Autonomie mixtă WLTP (km)462
Preț (euro cu TVA)70.000

Adaugati comentariu