Test Renault Kadjar dCi150 4×4

La 4 ani de la lansare, Renault a schimbat aproape complet gama de motoare a lui Kadjar și a operat un facelift normal la mijlocul ciclului de viață pentru a impulsiona vânzările în ușoară scădere. Test cu noul turbodiesel de 1,7 litri și 150 CP combinat cu tracțiune integrală și cutie manuală.

Foto: Adrian Cobzașu

Lansat în 2015 pe aceeași platformă CMF utilizată și de Nissan Qahsqai, Alianța Renault-Nissan a încercat să repete cu Kadjar succesul fratelui său japonez. Nu a reușit însă niciodată, cel mai bun rezultat fiind cele 130.000 unități în 2016, în timp ce Nissan Qashqai se vinde din 2010 în fiecare an în peste 200.000 exemplare în Europa. Dacă privim însă partea plină a paharului, Kadjar a mărit vânzările Alianței în segmentul SUV compact cu 50%, ajungând la peste 300.000 unități într-un an întreg.

Revenind la gama Kadjar, problemele de fiabilitate ale motorului 1.2 TCe și cele cu emisiile conform noilor standarde WLTP în special la diesel au condus la schimbarea radicală a gamei de motorizări. Problematicul 1.2 TCe de 130 CP și 1.6 turbo de 163 CP au fost înlocuite de noul 1,3 litri turbo cu tehnica de honuire a cilindrilor preluată de la Nissan GT-R care dezvoltă 140 respectiv 159 CP, iar la diesel, 1.6 dCi de 130 CP a făcut loc noului 1.7 litri de 150 CP în timp ce 1.5 dCi a fost modernizat primind sistem de depoluare AdBlue și 5 CP în plus, ajungând la 115 CP.

După testul comparativ cu Kadjar, Qashqai și Duster echipate cu noul motor turbo de 1,3 litri, a venit acum rândul versiunii diesel echipate cu noul motor turbodiesel de 1,7 litri și 150 CP. Acesta este derivat direct din cel de 1,6 litri prin alungirea cursei pistonului cu 7,5 mm.

La fel ca și vechiul propulsor de 1,6 litri, și cel nou de 1,7 litri impresionează prin rafinament și prin nivelul de zgomot redus. Nu sună ca un diesel decât la rece și este foarte silențios în accelerare. De asemenea, tot similar cu vechiul 1,6 litri, golul turbo este aproape inexistent și motorul trage liniar de la 1.500 rpm. Am fost chiar impresionat de elasticitatea noului propulsor care urcă pante în treapta a treia de la 1.500 rpm.

Față de vechiul 1,6 litri sunt 20 CP și 20 Nm în plus obținuți la aceeași turație ca înainte, 4.000 rpm, respectiv 1.750 rpm. Surplusul de putere nu a adus și accelerații mai rapide (11,2 s de la 0 la 100 km/h față de 10,5 s înainte), dar viteza maximă este cu 7 km/h mai mare, în timp ce consumul a crescut nesemnificativ de la 4,9 la 5,1 l/100 km. În ciclul combinat noi am obținut un consum de 6,5 l/100 km, ceea ce înseamnă o autonomie de circa 1.000 km, foarte bună pentru un SUV compact 4×4.

Cutia manuală cu 6 trepte este foarte bine etajată și timoneria este precisă. Nu este o cutie foarte rapidă, dar schimbă lin și precis. Din păcate, o cutie automată nu este oferită din același motiv ca și la vechea generație, pentru că nu este suficient loc pentru cutia EDC în combinație cu tracțiunea integrală.

Personal, nu regret lipsa unei cutii automate deoarece cea manuală este bine etajată, iar în off-road o cutie manuală oferă mai mult control. Sistemul 4×4 cu modurile 2WD, Auto și 4WD Lock este preluat de la Qashqai la fel ca și puntea spate multilink independentă. Spre deosebire de Qahsqai, Kadjar se conduce mai incitant și ruliul este mai mic în viraje. Francezul trece mai agil prin viraje, dar confortul suspensiei este net inferior japonezului atât pe drumuri cariate cât și pe macadam. La facelift, Renault nu a schimbat set-up-ul suspensiei, dorind poate să păstreze o diferențiere față de Qashqai.

La interior, faceliftul a adus un ecran multimedia mai elegant cu o ramă neagră mai lată, dar și butoane digitale care au înlocuit inclusiv butonul rotativ de volum. Estetic arată mai bine, dar butonul digital de volum nu e mai practic. Și comenzile climatizării sunt noi, înlocuindu-le pe cele în stil Qashqai cu unele mai moderne cu margine cromată în stil Duster.

Există acum climatizare și două prize USB în spate, iar la echiparea Intens de test scaunele față cu susținere foarte bună au primit reglare manuală a lungimii șezutului și reglaj electric pentru scaunul șoferului, tapițerie mixtă textil/piele, scaun pasager față cu spătar rabatabil și podea dublă la portbagaj care permite crearea unei suprafețe plane la rabatarea banchetei. De asemenea, Intens vine cu sistem audio BOSE și sistem multimedia R-Link2.

La exterior se remarcă imediat elementele cromate la grila radiatorului și în jurul proiectoarelor de ceață, faruri, stopuri și proiectoare de ceață Full LED la echiparea de top Intens testată și semnalizatoare integrate în oglinzi. Din păcate, sistemele importante de asistență sunt doar pe lista de opțiuni, vezi pachetul Drive Safe (430 euro).

Verdict

După facelift, Kadjar vine cu o estetică mai plăcută atât la exterior cât și la interior. Însă butonul de volum digital nu va fi apreciat de mulți. Noul motor turbodiesel de 1,7 litri este rafinat, silențios și oferă cuplu și putere demne de un motor de 2 litri. În plus, consumă puțin. Kadjar se conduce plăcut și este destul de agil, dar confortul suspensiei nu a fost modificat și acesta este practic singurul punct slab evident al lui Kadjar.

  • Cifre de cuplu și putere demne de un 2 litri
  • Consum redus
  • Echipare standard în progres la Intens
  • Confortul suspensiei deficitar pe drumuri cariate
  • Buton digital de volum nepractic
DATE TEHNICE Renault Kadjar
ModeldCi 150 4x4 Intens
Motor/ nr. cilindri L4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.749
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)150/4.000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)340/1.750
Transmisieintegrală
Cutie de vitezecutie manuală cu 6 trepte
L/l/h (mm)4.489/1.836/1.617
Ampatament (mm)2.647
Volum portbagaj (l)408/527-1.478
Masă la gol (kg)1.692
Acceleraţie 0-100 km/h (s)11,2
Viteză maximă (km/h)197
Consum urban/extr./mixt (l/100 km)5,6/4,7/5,1
Emisii CO2 (g/km)134
Preț (euro cu TVA) 29.150

Adaugati comentariu