Test drive Skoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4×4

Test Skoda Kodiaq

Primul SUV de clasă medie de la Škoda este şi primul model Škoda care oferă opţiunea pentru şapte locuri. Cu un interior extrem de generos şi de modulabil, noua Škoda Kodiaq este sigură şi uşor de condus, fiind mai agilă decât pare la prima vedere. Test cu versiunea 2.0 TDI 4×4 DSG Style. Foto: Bogdan Paraschiv

După ce SUV-ul compact Škoda a împrumutat numele omului zăpezilor Yeti, acum primul SUV de clasă medie al mărcii ne spune povestea ursului kodiak. Acesta este o subspecie a ursului brun, cunoscut şi la noi, de care diferă prin dimensiunea sensibil mai mare şi trăieşte în insula cu acelaşi nume din sudul Alaskăi. Numele SUV-ului Škoda se termină cu q, dar semnifică în esenţă spiritul ursului kodiak: puternic, mare, robust, încrezător, care pare că nu se sperie de nimic dar în acelaşi timp agil în ciuda gabaritului, la fel ca şi masivul urs care poate depăşi chiar şi 600 kg în greutate.

Test Skoda Kodiaq
Kodiaq poate primi la bord chiar şi un întreg “trib” de până la 7 membri înscriindu-se într-un segment neexplorat de marca cehă. Cu o lungime de 4,70 metri, Kodiaq se încadrează în clasa medie unde concurează cu rivali ca Ford Edge, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe sau Kia Sorento, ultimele trei oferind de asemenea opţiunea de şapte locuri. Gama de motoare se limitează însă la versiuni cu 4 cilindri, Kodiaq fiind construit pe platforma MQB a grupului VW. Noul SUV de la Škoda are practic gabaritul versiunii lungi a lui VW Tiguan numită Allspace, care va debuta în această toamnă pe piaţa europeană, iar sub Kodiaq vor urma alte două SUV-uri Škoda: noul Yeti care va creşte în dimensiuni până la nivelul lui Seat Ateca și care va avea un nou nume, Karoq, şi noul SUV de clasă mică care va concura cu Captur&2008.

Test Skoda Kodiaq

 

Dar să revenim la Kodiaq. Deşi este cu doar 40 mm mai lung decât Octavia, Kodiaq pare mai impunător. Noua grilă tridimensională lăsată moştenire de designerul Josef Kaban, plecat la BMW, nu reprezintă doar noua identitate a mărcii ci creează şi o impresie de robusteţe alături  de pasajele angulare ale roţilor – o caracteristică a SUV-urilor Škoda – şi  de liniile clare şi precise – o caracteristică a tututor noilor modele din grupul VW.

 

Maşina noastră de test era în echiparea de top Style (echivalentul într-un fel al lui Highline de la VW) care vine foarte bine dotată cu climă automată pe trei zone, sistem multimedia Bolero cu ecran tactil color de 8 inch, Škoda Connect, pilot automat adaptiv, faruri cu LED, City brake cu recunoaşterea pietonilor, scaun şofer cu reglaj electric şi memorie, scaune încălzite faţă, banchetă spate culisantă fracţionabilă pe o lungime de 18 cm cu spătarele înclinabile sub trei unghiuri diferite, hayon acţionat electric şi jante de aliaj de 18 inch.

 

Test Skoda Kodiaq
Tot standard există şi un selector pentru modurile de rulare care modifică răspunsul cutiei şi al motorului. Este un standard care ar face invidioasă şi o marcă premium şi chiar ai tot ce îţi trebuie pe maşină la un preţ de 32.393 euro, cu 1.000 euro mai puţin decât un VW Tiguan cu propulsie echivalentă. Şi în aceşti bani primeşti şi excelenta cutie DSG cu 7 trepte şi tracţiunea integrală. Iar ca bonus nu trebuie să uităm volumul uriaş al portbagajului de 720 litri în versiunea cu cinci locuri, cu 105 litri mai mult decât la Tiguan.

 
Test Skoda Kodiaq În echiparea standard sunt incluse şi două prize de 12V în consola centrală şi în portbagaj, mufă USB dar pentru priza de 220V trebuie plătit extra 126 euro (vine împreună cu al doilea USB). Şi opţiunea pentru navigaţie este ieftină. Doar 461 euro costă modulul de navigaţie Amundsen cu SD card. Sigur, există şi economii faţă de Tiguan dar acestea nu s-au operat la materiale sau calitatea fabricaţiei care este foarte solidă, ci la unele opţiuni. De exemplu, tabloul de bord are doar indicatoare analogice, cele digitale, standard la Highline la Tiguan, nefiind nici pe lista de opţionale. Sau pilotul automat adaptiv standard funcţionează doar până la 160 km/h, iar pentru extinderea până la 210 km/h ca la VW trebuie să mai plăteşti încă 293 euro. Însă Kodiaq beneficiază ca şi alte modele Škoda de pachetul Simply Clever, care include printre altele coş de gunoi în buzunarul uşii faţă, foarte spaţios, care poate acomoda şi sticle de 1,5 litri, racletă la capacul rezervorului, umbrelă în uşa şoferului şi protecţie retractabilă la uşile faţă, foarte practică în spaţiile înguste.
Test Skoda Kodiaq

De altfel, Kodiaq este un SUV extrem de practic, cu buzunare foarte largi în uşi plus două compartimente foarte practice pe tunelul median, unul la baza consolei şi unul mai în spate, configurabil şi cu un volum uriaş. Spaţiul în spate este imens, distanţa maximă la genunchi în spate fiind de 48 cm, o valoare comparabilă cu SUV-urile de lux. Poţi să îţi întinzi picioarele ca în Clasa S de la Mercedes. Categoric, Kodiaq este un rege al spaţiului.

 

 

Test Skoda Kodiaq Chiar şi atunci când segmentele banchetei sunt împinse la maximum spre înainte cu 18 cm pentru a face mai mult loc în portbagaj sau celor care stau pe rândul al treilea, disponibil opţional, rămâne suficient loc pentru genunchi. Doi pasageri stau foarte confortabil în spate, dar al treilea este puţin restricţionat de spătarul central mai îngust, care la nevoie se rabate pentru a încărca obiecte lungi. Lungimea de încărcare ajunge la 216 cm, dar se poate mări dacă se comandă şi scaunul pasagerului faţă rabatabil (77 euro). În faţă, şoferul stă destul de sus, la 66 cm deasupra solului, în scaunul de serie foarte bine configurat şi foarte lat, care beneficiază de reglaje electrice şi memorie.

 
Test Skoda Kodiaq La condus, Kodiaq profită de toate avantajele conferite de platfoma modulară MQB. Se remarcă în primul rând izolarea fonică foarte bună a compartimetului motor dar şi a interiorului. Motorul turbodiesel de 2 litri care în alte modele Škoda nu este cel mai silenţios posibil nu se aude deloc în Kodiaq, singurele zgomote percepute fiind cele la rulare datorate probabil jantelor mari de 18 inch încălţate cu pneuri de 235/55 R18 în echiparea standard.

 

 

Din punct de vedere al nivelului de zgomot, Kodiaq nu este mai puţin silenţios decât fratele său premium Audi Q5 care costă mult mai mult. De aceea, călătoria cu Kodiaq este relaxantă şi plăcută. În ciuda masei de peste 1.900 kg a versiunii de test şi a distribuţiei maselor de 56/44% faţă/spate, Kodiaq este mai agilă decât ai putea crede. La agilitatea bună contribuie puntea spate multilink cu trei braţe şi jumătate şi sistemul de tracţiune integrală cu cuplaj Haldex de generaţia a cincea care limitează efectul subvirator.

Test Skoda Kodiaq
Maşina de test era dotată cu suspensia adaptivă DCC (818 euro) care permite şi reglajul suspensiei în modurile Normal, Comfort şi Sport. Pentru Škoda, opţiunea DCC nu e ieftină dar merită deoarece marja de reglaj a suspensiei este destul de mare. Pe Comfort, Kodiaq pluteşte elegant peste denivelări, iar pe Sport ruliul este limitat drastic. În acest ultim mod, noua cutie DSG cu ambreiaj umed care suportă un cuplu până la 600 Nm, este foarte rapidă, mai ales dacă utilizezi şi schimbarea manuală de la padelele din spatele volanului. În mod automat, pe Comfort, cutia DSG schimbă lin şi la viteze mici, înlăturând criticile de la vechea cutie şi oferind mai mult confort în oraş. Condusă la limită, Kodiaq se simte exact ca un Tiguan. Împinge pe roţile din faţă, moment în care ESP-ul intervine extrem de progresiv şi de lin şi cuplajul Haldex transferă la fel de progresiv şi liniar cuplul spre spate. Faptul că ESP-ul este reglat ideal o demonstrează şi distanţele de frânare scurte pe suprafeţele cu coeficient de frecare diferit.

 

Test Skoda Kodiaq
În plus, trenul de rulare adaptiv DCC oferă şi un mod Offroad care cuplează automat sistemul de asistare la coborârea pantelor şi oferă un display care afişează busola şi unghiul de rotaţie al roţilor faţă, o informaţie foarte utilă în off-road. Unghiurile de trecere şi ampatamentul lung de 2,79 m nu sunt cele mai potrivite pentru off-road, dar Kodiaq se poate aventura pe terenuri mediu accidentate graţie tracţiunii foarte bune şi gărzii la sol destul de înalte, de 19 cm.

 
Test Skoda Kodiaq Motorul turbodiesel de 2 litri nu este cel mai rapid din clasa sa, dar funcţionează liniştit şi rulează relaxat cu doar 2.200 rpm la 130 km/h pe autostradă. Media consumului de 7,68 l/100 km este moderată însă aici este loc de mai bine deoarece există SUV-uri premium care au un mic plus de putere şi dinamică la acelaşi consum cum ar fi Mercedes GLC 220d sau BMW X3 xDrive 20d. Cine doreşte mai multe performanţe poate opta pentru versiunea de 190 CP, dar pentru o maşină de familie, cei 150 CP oferă cel mai bun compromis.

 

Verdict AutoExpert

Test Skoda Kodiaq Cu Kodiaq, Škoda pune din nou în valoare calitățile mărcii și oferă un interior uriaș fără rival în segment, o modularitate de excepție și opțiunea în premieră pentru marcă de șapte locuri. Calitatea materialelor și finisarea sunt la nivelul lui VW. În ciuda masei ridicate, Kodiaq este mai agilă decât pare la prima vedere, iar cu suspensia adaptivă oferă un excelent comprimis între agilitate și confort. Motorul turbodiesel este  potrivit pentru un SUV de familie, dar nu impresionează prin economia de combustibil. Echiparea de serie la nivelul de top este completă și include opțiuni care la concurență costă extra.
DATE TEHNICESkoda
ModelKodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 Style
Motor/nr.cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.968
Putere maximã/turație (CP/rpm)150/3.500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)340/1.750-3.000
Transmisieintegralã permanentã
Cutie de vitezeautomatã, 7 trepte
L/l/h (mm)4.697/1.882/1.655
Ampatament (mm)2.791
Gardã la sol (mm)187
Masã la gol (kg)1.738
Volum portbagaj (l)270-2.005
Accelerație 0-100 km/h (s)10,0
Vitezã maximã (km/h)194
Consum u./extr./mixt (l/100 km)6,7/5,1/5,6
Capacitate rezervor (l)60
Normã poluare/emisii CO2Euro 6/147
Preț (euro cu TVA)32.393

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top