Test: Volvo XC60 D5 AWD R-Design

Volvo XC60

A doua generație Volvo XC60 este complet nouă fiind construită pe platforma scalabilă SPA utilizată și la familia 90 și trebuie să ducă mai departe succesul primei generații, care a fost cel mai vândut Volvo din 2009 încoace. Test cu XC60 R-Design D5 AWD. FOTO: Bogdan PARASCHIV.

Lansat în 2008, primul XC60 a dat mesajul că în Suedia ceva era pe cale de schimbare. A doua generație vine cu un mesaj și mai clar, și anume că s-a întâmplat ceva cu adevărat. Au fost unele temeri la preluarea lui Volvo de către Geely, dar acestea au fost repede spulberate deoarece Volvo a înflorit mai mult ca niciodată fără a-și pierde identitatea. Chinezii de la Geely au înțeles exact misiunea lor și din estul îndepărtat nu au venit constrângeri ci doar fonduri uriașe (11 miliarde USD în patru ani), noii proprietari lăsând libertatea tehnică celor de la Volvo se dezvolte noua gamă de modele. Înnoirea a început de sus în jos cu familia 90, care este acum completă odată cu lansarea lui V90 Cross Country. Urmează acum XC60 și peste doar o lună și noul XC40. Ritmul este cu adevărat infernal.

Volvo XC60

XC60 este un model crucial pentru Volvo, fiind cel mai bine vândut model din 2009 încoace, acontând în prezent 30% din vânzările globale ale mărcii și  fiind și bestseller în clasa sa în Europa. Asemănările de design cu XC90 sunt evidente însă există și diferențe. Grila radiatorului este ceva mai mare și are altă textură, farurile se prelungesc până în grila radiatorului, iar în spate stopurile se prelungesc orizontal pe hayon ca la V90. Mai lung, mai scund și mai lat, noul XC60 are proporții mai sportive decât predecesorul său.

  •  SEGMENT: SUV premium de clasă medie
  • PROPULSIE: motor turbo-diesel cu 4 cilindri în linie, cutie automată cu 8 trepte
  • CONCURENȚI: Mercedes GLC,  Audi Q5, BMW X3
  • PREȚ: 52.436 euro

Noul XC60 este cu doar 44 mm mai lung dar datorită noii platforme modulare, ampatamentul a crescut enorm, cu 91 mm. Subsemnatul, la 1,82 m înălțime mai aveam două palme până la spătarul scaunului din față, plasat în poziție normală. Această impresie este confirmată de măsurători, spațiul la genunchi fiind superior celui din Mercedes GLC sau Audi Q5. Apoi, în ciuda scăderii înălțimii cu 55 mm, în spate este în continuare mult loc la cap.

Volvo XC60
Scaunele de la R-Design cu opțiunea de reglaje electrice inclusiv pentru lungimea șezutului și lateralele spătarului sunt pur și simplu perfecte. Meniul de reglaj apare pe ecranul sistemului multimedia.

De notat și creșterea lățimii exterioare cu 87 mm care a degajat mai mult loc la interior. O notă specială merită și bancheta spate, locurile din exterior fiind excelent profilate la echiparea R-Design. Al cincilea loc nu e însă foarte comod din cauza tunelului central și formei plate a segmentului de 20% din centrul banchetei.

Excelente sunt și scaunele față sport, îmbrăcate în tapițerie de piele, standard la echiparea R-Design (mașina de test avea piele mai fină nappa perforată 1.964 euro, care vine împreună și cu ventilația în scaune), care parcă sunt făcute pentru tine, atât sunt de bine configurate. Opțional, se oferă reglaje electrice și memorie (774 euro la șofer și 476 euro la pasager) plus reglaje suplimentare, de asemenea electrice, pentru lungimea șezutului, lateralele spătarului și suportului lombar (386 euro). Practic, poți să trasformi scaunul dintr-un fotoliu confortabil într-unul sport strângând lateralele pe lângă tine. Și cu masajul în scaune (685 euro) și ventilație, chiar nu mai contează dacă ai de parcurs un drum de 1.000 km. Volvo confirmă încă o dată că proiectează unele dintre cele mai bune scaune din lume.

Foarte practic este și portbagajul. Are o formă regulată, iar bancheta se poate rabate și clasic, dar și electric de la butoane din portbagaj (267 euro extra). Iar sub podea este foarte bine organizată trusa de scule și dispozitivul Tirefit.

Interiorul nu este doar spațios ci și foarte bun calitativ. Până acum 10 ani, unii nu încadrau Volvo chiar ca o marcă 100% premium plasând-o undeva între mainstream și premium. Dar XC60 este o mașină premium 100% și interiorul său arată mai bine decât la unii rivali germani, italieni sau britanici. Explicația este că Volvo nu a făcut rabat la calitatea materialelor nici în zonele mai puțin vizibile. Spre deosebire de Audi Q5, plasticul moale se întinde și sub bord, inserția de aluminiu longitudinală de pe bord este din metal natur, velurul de la tunelul central e superb, buzunarele din uși sunt capitonate, iar bricheta arată la fel de elegant ca și butonul de start al motorului.

Volvo XC60
Complicat poate fi simplu. Sistemul multimedia are o grămadă de meniuri, dar butoanele fizice sunt reduse la minimum. Materialele sunt de excepție, cu piele, aluminiu natur, velur și plastice moi.

Planșa de bord minimalistă, cu puține butoane fizice și liniile simple și clare creează o atmosferă relaxantă și de lucru bine făcut. Putem spune că sistemul multimedia este cel mai centralizat sistem pe care l-am întâlnit, fiind similar cu cel de la XC90. Acesta este practic o tabletă de 9 inch, ușor îndreptată spre șofer, disponibilă standard de la primul nivel de echipare, în care toate meniurile sunt organizate extrem de intuitiv. Volvo nu a mai repetat greșelile altora care au apelat la astfel de soluții radicale și meniul climatizării este totdeauna la bază indiferent de ce afișează tableta, care dispune de funcțiile intuitive de la tabletele clasice. În plus, navigația (1.160 euro) se mișcă extrem de repede. De asemenea, instrumentele de bord cu afisaj digital pe displayul de 12,3 inch sunt standard la R-Design, putând selecta patru moduri: Glass, Minimalistic, Performance și Chrome Rings. O ciudățenie este doar la butonul de pornire: la XC90 pornești motorul rotind butonul de start în sensul acelor de ceasornic și îl oprești rotind invers. La noul XC60 e puțin ilogic pentru că îl pornești și oprești rotind în același sens, al acelor de ceasornic.

Noi am avut pentru test motorizarea de top D5 bi-turbodiesel de 2 litri și 235 CP. Construit in-house de Volvo, este un motor rafinat și echilibrat care dezvoltă puterea liniar și progresiv. La demaraje ai senzația că ești la volanul unei mașini cu motor cu 6 cilindri grație răspunsului extrem de spontan datorat tehnologiei Power Pulse dezvoltată de Volvo (vezi caseta). În plus, motorul se armonizează foarte bine cu transmisia automată Aisin cu 8 trepte. Nu este mai rapidă decât cea omoloagă de la BMW și are o ușoară întârziere în a retrograda la ieșirea din viraje mai strânse, dar asigură o fluență remarcabilă în schimbări, oferind foarte mult confort și contribuie și la eficiența generală. Consumul în test a fost redus, de numai 7,81 l/100 km, în linie cu rivalii săi care au o putere ceva mai mică.

XC60 dispune standard la R-Design de tren de rulare adaptiv cu cinci moduri de reglaj – Eco, Comfort, Off-road (activ până la 30 km/h), Dynamic și Individual, opțional fiind prezentă pe mașina de test suspensia activă pneumatică 4C, care mai există în segment doar la Mercedes GLC, Audi Q5 și Porsche Macan. Pe modul Comfort, suspensia amortizează foarte eficient aproape toate tipurile de denivelări, oferind mai mult confort decât rivalii germani în ciuda faptului că mașina de test avea jante uriașe de 21 inch. Acesta este în opinia noastră, cel mai mare atu al lui XC60: confortul de înaltă clasă la toate capitolele, de la confortul scaunelor, al suspensiei și până la nivelul redus de zgomot pentru că de la 140 km/h în sus singurele zgomote care se aud sunt cele la vânt. Pe Dynamic, cutia are un răspuns mai prompt, motorul stă în ture mai sus și direcția este mai incisivă. XC60 a parcurs turul de circuit la Vairano mai rapid decât Audi Q5 2.0 TDI sau Mercedes GLC 220 d, surplusul de putere fiind valorificat de tracțiunea foarte bună. Pe de altă parte, XC60 nu are agilitatea lui Porsche Macan sau Alfa Stelvio, fiind dintr-o altă specie. Însă nu este nicidecum leneș sau plictisitor pentru că motorul asigură o dinamică foarte bună, iar direcția este plăcută și ușoară în utilizare oferind și un feedback foarte bun pe modul Dynamic. XC60 face parte din acea specie de SUV-uri luxoase, care promovează confortul, luxul, conducerea relaxantă și ambianța familială și elegantă.

În virajele rapide, XC60 este foarte sigur pe traiectorie și ruliul este moderat, iar la limită sistemul ESP intervine discret. Ajută foarte mult și distribuția bună a maselor de 55/45%, bateria fiind montată în portbagaj. Ca și la Mercedes, sistemul ESP nu se poate decupla complet, dar acțiunea lui nu este intruzivă. În plus, față de rivali, o serie de sisteme de asistență sunt standard de la primul nivel de echipare cum ar fi asistentul de bandă, sistemul de recunoaștere a semnelor de circulație, sistemul de prevenire  și evitare a coliziunilor frontale city-safety și asistența la părăsirea carosabilului, ultimul fiind nou (vezi caseta).

Multimedia

De la bun început, trebuie spus că sistemul multimedia cu ecran tactil color de 9 inch Sensus Connect High Performance cu amplificator cu 6 canale și 330W este standard de la echiparea de bază Momentum. Ecranul tactil are o sensibilitate similară cu a unei tablete și are toate funcțiile intuitive de la o tabletă. Sistemul de navigație costă extra 1.160 euro și se mișcă foarte repede.

Multimedia Volvo XC60

Un alt atu: nu mai trebuie să introduci întâi orașul și apoi strada, ci introduci direct strada și îți afișează imediat toate opțiunile posibile. Indiferent de meniul afișat, de la baza tabletei ai acces la comenzile climatizării.

Tot pe displayul central se afișează și pictograma cu scaunele când vrei să reglezi lungimea șezutului sau lateralele și funcțiile de încălzire/ventilație.

Surprinzător, în ciuda complexității meniurilor, operarea este foarte ușor de învățat și intuitivă. La R-Design, centrala e compatibilă Apple CarPlay și Android Auto, se poate conecta la internet și dispune de numeroase aplicații. Sistemul de parcare la 360 grade oferă un afișaj de excepție inclusiv cu vedere de sus asupra mașinii și patru camere. Apăsând pe iconița fiecărei camere, vi se afișează o imagine în detaliu. Sistemul costă 1.042 euro.

Calitatea sub lupă

Volvo XC60

  • Guri de ventilație în spate pentru climatizare uniformă
  • Chederele de calitate foarte bună izolează bine habitaclul
  • Ornamentul din dreapta instrumentelor de bord e ușor defazat
  • Carcasa de la scaun are un mic joc față de piesa adiacentă

Așteptările erau mari având în vedere că XC60 este sora mai mică a lui XC90. Și XC60 se ridică la înălțimea lui XC90 fiind demn 100% de clasa premium. Ca întotdeauna însă sunt și mici imperfecțiuni. De exemplu, rosturile dintre uși și caroserie nu sunt perfect uniforme.

La interior însă, Volvo atinge perfecțiunea. Fețele de uși îmbrăcate în piele și plastic moale arată foarte bine, toate buzunarele sunt mochetate, tunelul central este îmbrăcat în velur de cea mai bună calitate, inserția din centrul bordului care se întinde de-a lungul întregii lățimi este din aluminiu natur ca și capacul difuzoarelor sistemului Bowers & Wilkins care are o calitate excepțională (2.975 euro extra).

Cheia de contact este îmbrăcată în piele de cea mai bună calitate, iar plasticul de pe spatele padelei de schimbare a treptelor este moale și aderent oferind o priză excepțională.  Nu există nicăieri, nici în zonele mai puțin vizibile materiale slabe. Insonorizarea este foarte bună, iar un capac de plastic acoperă zona pedalierului. Nu în cele din urmă remarcăm gurile de ventilație pe montanții centrali.

 

Catedrală a siguranței

Volvo și-a stabilit o țintă ambițioasă ca până în 2020 numărul victimelor și al celor răniți grav într-o mașină Volvo să se reducă la zero. Și suedezii urmăresc cu consecvență acest țel.  Pe lângă Pilot Assist pe care îl cunoaștem de la familia 90 (inclus în pachetul Intellisafe pro alături de pilotul automat adaptiv, 1.735 euro), care funcționează până la 130 km/h și acționează asupra direcției păstrând mașina pe banda ei dacă șoferul vrea să depășească și nu a văzut că în unghiul mort este o altă mașină, Volvo oferă facilități suplimentare la alte sisteme.

Volvo XC60 siguranta

De exemplu, sistemul City safety care recunoaște vehicule, pietoni, bicicliști și animale mari între 50 și 100 km/h poate acum nu doar să frâneze ci să asigure și schimbarea de direcție pentru a evita obstacolul în cel mai sigur mod posibil. Apoi, noul sistem de asistență la părăsirea carosabilului detectează dacă în cazul unei depășiri pe un drum cu două benzi apare un vehicul din sens contrar și acționează asupra direcției și frânelor pentru a reveni pe banda inițială.

Caroserie

+ Materiale de excepție în toate zonele
+ Spațiu interior foarte mare în spate
+ Portbagaj practic, foarte bine organizat
+ Buzunare practice în uși și pe tunelul median

Grup motopropulsor

+    Motor turbo puternic și rafinat
+    Răspuns spontan cu Power Pulse
+    Cutie automată fluentă în schimbări
–    Cutia automată are unele mici ezitări pe retrogradare

Confort

+    Confort la rulare excepțional datorită suspensiei pneumatice
+    Scaune perfecte cu multiple reglaje electrice
+    Sistem multimedia extrem de ergonomic oferit standard

Conducere

+    Poziție de condus superbă
+    Multe sisteme de asistență în standard
+    Frâne echilibrate și
rezistente la oboseală
+    Direcție plăcută, forță redusă în volan
+    ESP cu intervenție discretă
+    Dinamică foarte bună
–    Agilitate doar medie

Costuri

+    Preț de achiziție decent raportat la echipare
+    Consum rezonabil
+    Echipare standard completă
–    Unele opționale scumpe

Volvo XC60

Verdict AutoExpert

Calitatea materialelor și siguranța sunt două lucruri care nu se negociază la Volvo. XC60 este o mașină de referință în materie de calitate și siguranță, iar multe sisteme de asistență opționale la rivali sunt aici standard. Confortul la rulare și scaunele sunt de înaltă clasă, iar motorul bi-turbodiesel asigură rafinamentul și dinamica cerute în acest segment fiind și economic. Impresionează și dotarea standard foarte bună de la modelul de bază și spațiul interior extrem de generos. Nu are însă incisivitatea lui Porsche Macan sau Alfa Stelvio.

Adaugati comentariu