Vrei să devii inginer de cursă? Iată ce trebuie să faci!

Race Engineering Program

Race Engineering Program este un curs organizat de cea mai importantă revistă auto italiană, Quattroruote, care are drept scop formarea de ingineri de cursă bine pregătiți, care să se poată integra ușor în echipele de competiții auto.

Desfășurat în perioada 6-24 noiembrie 2017, cursul aprofundează aspecte tehnice, precum dinamica monoposturilor, designul și proiectarea șasiului, cinematica suspensiilor, aerodinamica, termodinamica, motorul, sistemele electronice, anvelopele și analiza datelor, elemente esențiale în pregătirea optimă a monopostului pentru curse. Dacă ai o diplomă în inginerie mecanică, electronică sau aeronautică, ești pasionat de motorsport și, nu mai puțin important, ești dispus să plătești 5.000 euro + TVA (cursuri, cazare și prânz incluse), atunci poți deveni inginer de cursă, urmând cele 120 de ore (fiecare lecție fiind urmată de sesiuni Q&A). Cursul este ținut în sala de lângă circuitul Vairano (în apropiere de Milano) și include și o zi de practică pe pistă, alături de o echipă de competiții, fiind urmat de sesiuni practice în timpul sezonului, în cadrul unei echipe de curse.

 

Giancarlo BrunoLectorul este inginerul Giancarlo Bruno, binecunoscut în lumea competițiilor auto în special pentru trecutul său în Formula 1. A fost, pe rând, membru al echipei de competiții oficiale Alfa Romeo, inginer de cursă în Formula Alfa Boxer, Formula Opel Lotus și Formula 3. La începutul anilor ’90 a fost inginer de cursă la echipa de Formula 1, Scuderia Italia. S-a mutat apoi în DTM și în competițiile GT europene, câștigând titlul suprem la WTCC cu Gabriele Tarquini, pilot Seat Sport. În acest sezon este membru al echipei lui Roberto Colciago, care conduce o Honda Civic în TCR. În italia este celebru și datorită rolului de comentator la transmisiunile de Formula 1. El va coordona viitoarele cursuri Master pentru inginerii de de curse, fiind cea mai potrivită persoană pentru acest job.

 

 

Iată ce spune Giancarlo Bruno într-un interviu acordat revistei Quattroruote:

Acest Master este util pentru că introduce pasionații de automobil într-o lume care poate părea oarecum inaccesibilă din afară, o lume care transmite în exterior doar o mică parte din activitățile complete ale inginerului de curse. Aici nu prezentăm doar tehnici, ci și relațiile din cadrul echipei și cu reprezentanții oficiali.

Sunt orele de teorie și practica de o zi suficiente pentru a pregăti un absolvent, astfel încât să nu aibă probleme practice pe pistă?

Absolut, scopul nostru inițial este să oferim cele mai importante informații care să ajute cursanții să-și facă o imagine asupra activităților din domeniu, urmând ca apoi, cu asistența specialiștilor la nivel înalt să intrăm în detalii. Desigur, nu avem pretenția de a-i învăța absolut tot ceea ce ține de competiții, pentru că fiecare cursă este diferită de celelalte. Dar sunt multe detalii care se repetă de la cursă la cursă și care trebuie învățate. Unele, precum diferența de cinci grade a temperaturii aerului, par banale, dar schimbă radical comportamentul mașinii pe pistă.

De ce este mai bine pentru un inginer de curse să înceapă de la competițiile de mai mică anvergură?

Este important, pentru un inginer care vrea să învețe, să parcurgă toți pașii, de la competițiile mai puțin sofisticate până la Formula 1, deși toți și-ar dori să lucreze în competiția supremă cât mai repede. Cu toate acestea, lipsa de experiență nu permite accesul rapid în F1, pentru că este nevoie de vaste cunoștințe acumulate în practică. Mai e ceva. În categoriile inferioare, înveți să te descurci cu mai toate subansamblele mașinii, acumulând o gamă largă de cunoștințe care să-ți permită să înțelegi un monopost, fapt imposibil în F1, unde există câte un inginer pentru fiecare componentă în parte: roți, suspensii, motor… Pe scurt, baza se formează în competițiile mici, dar noi cunoștințe se adaugă continuu. În competițiile mici, inginerul de cursă are controlul asupra tuturor subansamblelor, pentru că lucrurile sunt, evident, mai simple. Chiar și așa, cunoștințele teoretice sunt necesare, pentru că te învață să gestionezi totul.

Ce diferențiază un inginer de cursă de un proiectant auto?

Inginerul de cursă trebuie să asambleze proiectul, scoțând cele mai bune performanțe posibile. De fapt, un inginer de cursă bun trebuie, de asemena, să facă sugestii proiectantului, indicându-i direcția pe care să o abordeze pentru a îmbunătăți performanța monopostului.

De fapt, în zilele de competiție, inginerul de cursă trebuie să acționeze foarte rapid, să ia decizii fără întârziere și fără să gândească prea mult, corect? Nu asta îl definește?

Nu, nu chiar: el trebuie să adapteze comportamentul mașinii la caracteristicile traseului, trebuie să adune informații și impresii de la pilot și apoi, în cele câteva minute ale antrenamentelor libere, să centralizeze totul, schimbând setările pe care le-a făcut anterior pentru a ameliora comportamentul monopostului.

 

Având o mare experiență pe postul de inginer de cursă, puteți confirma că este un job scăldat în adrenalină?

Da, este foarte interesant, plin de adrenalină și care cere nervi tari, mult calm pentru că dacă adrenalina se transformă în panică, nu poți acționa lucid, deci nu poți da informațiile corecte în timp util mecanicilor.

Ce specializare ar ajuta mai mult un inginer de cursă: o diplomă în mecanică, sau în electronică?

Din punctul meu de vedere, un inginer de cursă (excluzându-i pe cei din F1), trebuie să cunoască mai ales partea mecanică, dinamica vehiculelor și să aibă, de asemenea, cunoștințe de aerodinamică, pentru că modificări minore ale elementelor aerodinamice pot crea diferențe mari. Dar cele două puncte forte ale sale ar trebui să fie alegerea corectă a anvelopelor și cunoașterea elementelor de mecanică tradițională.

Giancarlo Bruno

Veți accepta la Master și inginerii specializați în electronică?

Acest gen de ingineri este crucial, pentru că ajută inginerul de cursă să analizeze și să interpreteze corect datele telemetrice și să le coreleze cu detaliile date de pilot. De aceea, ajutorul său devine fundamental pentru ca inginerul de cursă să ia deciziile corecte.

Păi interpretarea datelor telemetrice nu este treaba inginerului de cursă?

Analiza datelor telemetrice înregistrate în timpul antrenamentelor libere nu este treaba unui inginer de cursă, care, din considerente de timp scurt, face reglajele bazându-se pe experiența sa practică. Însă devine fundamentală la sfârșitul sesiunii, când se și discută detaliat cu pilotul, ascultându-i  nemulțumirile legate de comportamentul mașinii și înțelege problemele de setare, acționând în consecință.

De ce, în cadrul Masterului, se va discuta exclusiv în limba engleză?

Pentru că pe pistă vorbim doar în engleză și pentru că toți termenii tehnici sunt standardizați în limba engleză.

Să presupunem că va veni un masterand român care va ajunge să facă practică într-o echipă chineză, sau unul japonez în Malaezia sau Rusia. I-ar putea ajuta aceste experiențe mai târziu?

Experiența, indiferent unde a fost căpătată, reprezintă una dintre pietrele de temelie ale acestei activități, și cu cât este mai departe de casă, cu atât se acumulează mai rapid. Niciodată nu vei ajunge să știi tot. Am 30 de ani de când sunt inginer de cursă și niciodată, la sfârșitul cursei, nu pot spune cu mâna pe inimă că am făcut totul corect. Niciodată nu ajungi să știi totul.

 

Sursa foto: Quattroruote

Adaugati comentariu