Brexit: principalii exportatori români sunt din industria auto!

1619_FotoUzinaTanger1

Discutam zilele trecute despre Brexit și cum ar putea afecta acest vot industria auto din Marea Britanie. Acum însă să vedem cum ar putea fi influențată economia României de ieșirea din UE a Regatului Unit.

Firește, relațiile dintre Marea Britanie și Europa sunt deosebit de complexe. Iar decizia de părăsire a corabiei se va răsfrânge negativ și asupra industriilor țărilor membre UE. România nu este însă într-o situație critică: exporturile către Regatul Unit și Irlanda de Nord ocupă locul 5 în topul destinațiilor bunurilor românești, cu un total de 2,4 miliarde de euro anul trecut. Deasupra noastră se află Germania, Italia, Franța și Ungaria.

Totuși, trendul exporturilor către Anglia manifestă o creștere continuă, anul trecut aceasta fiind de 10%. Acum vine știrea importantă: primii 5 exportatori români către piața din Insulă, activează în domeniul auto! Ei sunt, în ordine, Ford România, care deține fabrica de la Craiova. Apoi, Takata-Petri, compania japoneză care deține trei fabrici în România: două la Arad, unde se produc volane și centuri de siguranță, și una la Sibiu, care produce saci pentru airbag-uri.

 

Următorul pe listă este Dacia, producătorul național de automobile, cu fabrică la Colibași, urmat de Sews România, care produce cablaje pentru mașini în uzina din Alba Iulia. Ultima companie în topul exporturilor către Marea Britanie este Draexlmaier, un brand german cu fabrici în Brașov, Hunedoara, Pitești, Satu Mare și Timișoara, unde produce borduri, console și fețe de uși pentru companiile BMW, Mercedes și Porsche.

Brexit

Cum va fi afectată, deci, industria auto românească? Schimburile dintre insulari și români vor depinde mult de taxele pe care le vor negocia oficialii celor două părți în urma votului pro Brexit. Dumitru Miron, profesor la Academia de Studii Economice, declara pentru Ziarul Financiar:

”Nu cred că se va reveni la taxe vamele. În cazul celui rău scenariu, care prevde o relaţie comercială bazată pe regulile OMC (Organizaţia Mondială a Comerţului)/GATT (Acordul General pentru Tarife şi Comerţ), taxele sunt infime, nivelul mediu este nesemnificativ.”

Dacă acest fapt se va confirma, atunci România va exporta fără probleme, în continuare, bunuri către Regat. Iar cea mai mare parte a lor constă în mașini și componente de autovehicule. Mai mult, dacă liberul schimb se va menține, nici companiile internaționale care au fabrici pe Insulă nu vor avea prea mult de suferit.

Să ne menținem, totuși, o rezervă: repercusiuni trebuie să existe și vor exista și în plan economic. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, atunci am putea asista la dezmembrarea rapidă a UE, pe temeiul exemplului Marii Britanii. Mai ales că Olanda și Italia stau la coadă pentru a ieși din Uniune.

Sursa: Ziarul Financiar

 

 

Adaugati comentariu