Ce tip de motor este cel mai ieftin de alimentat: benzină, diesel, full hybrid, plug-in hybrid, sau electric?

Volkswagen Golf benzina, diesel, hibrid autoexpert.ro

Iată un adevăr irefutabil: trăim cele mai interesante vremuri din istoria autoturismului. Dacă cineva îndrăznește să contrazică acest adevăr absolut, îi voi arunca în față cinci argumente care îl vor „șifona“ precum agheasma pe michiduță – benzină, diesel, full hybrid, plug-in hybrid și electric. Cu atâtea posibilități se naște firesc întrebarea: Care e mai ieftin de alimentat? Foto: producători

Clar, în zilele noastre cine se plânge că nu are de unde alege o mașină trebuie să mai iasă din cochilie. O asemenea varietate de sisteme de propulsie n-a mai existat niciodată în istorie. De fapt, în 2022 alta pare a fi problema. Creșterea prețurilor la combustibil și curent induce, pe lângă panică, și întrebări legate de costurile de rulare ale unui automobil. Deci, care sunt cele mai convenabile variante?

Firește, dacă încă găsești loc liber la prizele de curent gratuit, electrica le descalifică pe celelalte din start. Dar, dincolo de faptul că tot mai des șoferii de ride-hailing și explozia de Dacii Spring au monopolizat prizele „moca“, și numărul acestora din urmă devine tot mai mic pe zi ce trece. Așa că, fiind multe guri la puține ugere, singura soluție a rămas să cumperi lapte de la băcănie. Adică să alimentezi cu electricitate de la stațiile cu taxă.

Prețul energiei: care e mai ieftin?

Trebuie luate în calcul toate majorările de preț cu care ne tot lovește viața. În cazul modelului electric, costul pentru fiecare kilowatt-oră primit de la principalele stații de încărcare rapidă este de aproximativ 2,5 lei. Asta se întâmplă atât la prizele de 50 kW, cât și la unele mai puternice. Sigur, nu e un preț invatiabil. De exemplu, la Mol Plugee, costă 3,2 lei dacă puterea stației depășește 75 kW. Oricum, o să considerăm prețul de 2,5 lei pe kWh în calculul nostru.

VW ID.3 autoexpert.ro

Acum, pregătește-te pentru o mică filosofie. Cazul hibridului plug-in e cel mai delicat. Spre deosebire de toți ceilalți rivali, ai mai multe posibilități. Poți fie să încarci la priză des și să mergi doar pe curent. Sau să nu încarci deloc, și să mergi doar pe benzină. Sau să încarci din când în când și să mergi și pe curent, și pe benzină. Aici, am luat în calcul prețul curentului alternativ la prizele publice de încărcare, de 2 lei/kWh. Asta, pentru că, dată fiind viteza mică de încărcare, a conecta un PHEV la DC echivalează cu a risipi orzul pe gâște.

VW Golf PHEV autoexpert.ro

Calcule complexe

Apoi, la rularea urbană a hibridului plug-in am considerat două scenarii. Primul –  o călătorie de o oră, cu bateria încărcată, măsurată în kWh/100 km (un drum casă-serviciu-retur). Al doilea –  un plin de curent și unul de benzină (câteva sute de kilometri), în kWh/100 km + l/100 km (mergi cu o alimentare până se termină și curentul, și benzina). La rularea extraurbană, am luat în calcul aceleași două scenarii. Numai că consumul din prima oră este măsurat în kWh/100 km + l/100 km, pentru că bateria nu rezistă atât, deci propulsia intră pe benzină. Firește, nu ai nevoie de filosofia asta detaliată, pentru că poți citi direct costul pe 100 km în ambele scenarii. Dacă nu te-am pierdut la salva asta de focuri, atunci tot ce urmează e pistol cu apă.

Toyota Corolla Hybrid ieftin de alimentat autoexpert.ro

Sigur, și celelalte motoare suferă. De exemplu, benzina a ajuns 6,3 lei (în medie), iar motorina, fix la fel. Nimic nu mai e ieftin.

Citește pe autoexpertConsumul real pentru 15 modele hibride! 💡

Pentru comparația noastră, am ales cel mai bine vândut model compact din Europa, Volkswagen Golf, împreună cu fratele electric ID.3. Pentru că nemții nu au un model full hybrid, am completat cu Toyota Corolla. Le-am plasat în tabel de la cel mai convențional la cel mai „electrizat“, pornind de la turbodiesel și trecând, în ordine, la benzină mild hybrid, full hybrid (Corolla), plug-in hybrid și electric.

Tabel costuri carburant ieftin autoexpert.ro

Concluzii – diesel, benzină, hibrid, PHEV sau electric?

Atenție – toate consumurile au fost măsurate pe același traseu standardizat de Quattroruote. Temperaturile au fost optime pentru obținerea unui consum corect (între 15 și 20 grade Celsius). Concluziile sunt clare. În oraș, full hybridul e cel mai ieftin de alimentat. Costul de 28 lei/100 km nu e amenințat de niciun adversar.

Dacă mergi mult pe drum național (de exemplu, dacă faci naveta la lucru) și ai drumuri mai scurte de 55 km între prizele AC, hibridul plug-in este câștigător. Dar, dacă încarci mai rar, ar trebui să te îndrepți către diesel, full-hybrid sau benzină. Cu ambele te deplasezi mai ieftin.

În sfârșit, pe autostradă, dacă străbați aproximativ 100 km, PHEV-ul e cel mai eficient. Dar, peste distanța asta, costurile se echilibrează, fiind mai bune la diesel. La distanțe mari, PHEV-ul e depășit de toți concurenții.

În toate cazurile, versiunea cu motor electric suferă din cauza prețului ridicat al curentului continuu. Sigur, dacă te încumeți să pierzi câteva ore la priza de curent alternativ, atunci electricul reintră în joc. Însă așa ne întoarcem la epoca în care una dintre barierele coborâte în fața tehnologiei electrice era timpul mare de încărcare.

Cât despre benzină, aceasta suferă cu adevărat doar în oraș. În rest, este în mijlocul plutonului.

 

1 thought on “Ce tip de motor este cel mai ieftin de alimentat: benzină, diesel, full hybrid, plug-in hybrid, sau electric?”

  1. Dar de ce nu luati in considerare si incarcarea normala la electrice? unde pretul e de la 0,7 ron/kwh pana la 1.9 ron. La fel si la incarcarea rapida, preturile variaza de la 1,4 lei/kwh pana la 180 ron/sesiune….
    Daca tot vreti sa faceti ceva relevant pentru consumator, tocmai asta explicati-le, ca la capitolul electrica, costurile tin de mixul de incarcare, nu de incarcare rapida. Daca vorbiti cu posesorii de electrice o sa vedeti ca peste 50% din incarcari sunt pe AC, nu pe DC.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top