Diagnosticarea după fumul de eşapament

Fumul de eșapament poate fi trecut cu vederea, dar cu un minim de cunoștințe, la o analiză atentă a sa, oricine își poate face o idee despre eventualele probleme pe care le-ar putea avea automobilul din dotare. Până la părerile specialiștilor, poate fi un prim pas.

Apariţia unui fum albicios după pornire, când motorul este rece, nu constituie un semnal de alarmă, deoarece ne indică prezenţa unor vapori de apă, eliminaţi prin toba de eşapament. După ce motorul s-a încălzit, dacă aprinderea şi carburaţia sunt reglate corect, acesta nu va emite particule vizibile de fum prin eşapament.

Citește și „Tovarășii” se întorc: Lada Niva are motoare Euro 6 și e mai ieftină decât Dacia Duster

Orice prezenţă a fumului de eşapament la motorul cald trebuie să ne dea de gândit. Cu unelecunoştinţe tehnice putem diagnostica starea motorului după culoarea fumului emis.

Fumul negru
E indică utilizarea unui combustibil cu impurităţi sau un amestec bogat. Vom începe verificările cu elementul filtrului de aer. Dacă acesta nu este schimbat la timp şi se îmbâcseşte cu praf, poate fi una din cauzele arderii incomplete a unei cantităţi de combustibil care apoi se elimină prin eşapament.

La motoarele pe benzină, prezenţa fumului negru la eşapament ne arată că raportul aer/benzină nu este corect. Dacă verificăm şi bujiile vom constata pe ele un strat de fum negru, deci lipsa de aer este certă.

Remedierea este foarte simplă: se înlocuieşte elementul filtrant din filtrul de aer, se curăţă sau se înlocuiesc bujiile şi, la nevoie, se reglează clapeta dela admisia de aer. De obicei fumul negru dispare după efectuarea primelor remedieri (înlocuirea elementului filtrului de aer şi curăţirea sau înlocuirea bujiilor se poate face chiar de către şofer.

La motoarele diesel, particulele de fum negru provin din deficienţe de alimentare. Ele pot fi întâlnite şi la motoarele moderne cu injecţia motorinei la presiune ridicată. Trebuie să mergeţi la un specialist. Pompa de injecţie şi injectoarele vor trebui verificate direct pe maşină sau pe bancuri speciale. Un fum negru la eşapament, la pornire, poate fi şi rezultatul nefuncţionării corespunzătoare a bujiei de preîncălzire care va trebui înlocuită.

Fumul albastru
Ne indică un consum mare de ulei. Prima verificare, şi cea mai simplă, este a nivelului de ulei din baia motorului, cu ajutorul jojei de ulei. A doua verificare, la motoarele pe benzină, se face verificând bujiile, care pot fi ancrasate cu un strat de ulei ars.

Dacă la verificarea nivelului de ulei cu joja găsim un nivel scăzut, acesta se poate datora segmenţilor uzaţi care nu mai etanşează corespunzător şi uleiul ajunge în camera de ardere. Când consumul de ulei la un parcurs de 1.000 km depăşeşte un litru, motorul prezintă uzură ridicată şi trebuie dus la segmentat sau reparat.

În acest caz, folosirea unor aditivi pentru mărirea compresiei, îmbunătăţirea ungerii şi reducerea consumului de ulei prin ardere constituie numai un paleativ de moment, deoarece înlătură parţial efectul, dar nu şi cauza.

Fumul alb
La pornirea şi funcţionarea motorului rece, prezenţa fumului alb nu este alarmantă. Dacă aceasta persistă şi cu motorul cald, trebuie să ne îngrijorăm. Vom verifica prima dată nivelul lichidului de răcire în vasul de expansiune şi aspectul (culoarea sa, care poate deveni maronie sau cărămizie), deoarece, în aceste cazuri, este vorba de deteriorarea calităţii acestuia prin garnitura de chiulasă care şi-apierdut etanşeitatea.

Dacă aspectul lichidului de răcire nu s-a schimbat şi cantitatea care lipseşte din vasul de expansiune este mai mică de 0,5 litri, putem să-l completăm cu lichid de răcire de rezervă, cu aceeaşi densitate şi să ne continuăm deplasarea până la primul atelier service. Dacă aspectul s-a modificat, devenind cărămiziu şi spumant, înseamnă că garnitura de chiulasă a cedat.

Nu mai avem voie să plecăm decât tractaţi până la atelierul service, căci riscăm să gripăm motorul. Fumul alb mai poate apărea brusc, pe timpul deplasării, direct de sub capotă. Este un semn că au loc scurgeri de lichid de răcire direct pe motorul încins, datorate neetanşării unei conducte de legătură.

O conductă fisurată pe o porţiune mică poate fi remediată pe loc, cu ajutorul unei benzi adezive  aplicate şi strânse bine cu un colier peste locul fisurii. Apoi trebuie să completăm nivelul lichidului de răcire, pentru a ajunge la un atelier de reparaţii şi a executa corect remedierea.

9 thoughts on “Diagnosticarea după fumul de eşapament

  1. Buna, am schimbat motorul de 1″9 de anul 2002 cu unul de 2005 si iam pus pompa de injectie cea electronica de pe cel vechi, motorul mg si trage bine dar scoate un fum alb ingrozitor, ce ar putea fi?

  2. Buna seara,
    de curand am constatat ceva interesat la masina pe care am achizitionat-o un Peugeot 308 benzina 1.6/120 cp produsctie 2007-2008 si anume ca dupa ce se incalzeste mototrul, lasata la relanti timp de 1-3 minute, la plecarea de pe loc sau accelerare pe esapament se elimina un fum albastrui dupa care dispare pana la urmatorul relanti. Am schimbat de curand garnitura de la colbutor si bujiile insa aceasta problema persista.
    Ma poate ajuta cineva in rezolvarea acestei probleme?

    Multumesc anticipat!

  3. Buna ziua,
    de curand am constatat ceva interesat la masina pe care am achizitionat-o un Peugeot 308 benzina 1.6/120 cp productie 2007-2008 si anume ca dupa ce se incalzeste mototrul, lasata la relanti timp de 1-3 minute, la plecarea de pe loc sau accelerare pe esapament se elimina un fum albastrui dupa care dispare pana la urmatorul relanti. Am schimbat de curand garnitura de la colbutor si bujiile insa aceasta problema persista.
    Ma poate ajuta cineva in rezolvarea acestei probleme?

    Multumesc anticipat!

  4. Buna ziua,am un passat din 2001 motor pe benzina 1.6.Imi este aprins becul galben in bord de la sonda landa cand motor e cald scoate foarte mult fum albastru,ce ar trebuii sa fac fara sa il segmentez ?dati-mi un sfat va rog

  5. salut,
    am un Suzuki vitara din 1990. Este foarte bun,insa nu mai vrea sa porneasca la rece, cu toate ca este pe benzina. Porneste numai daca folosesc spray de pornire si cu asta destul de greu. La cald, porneste la sfert.
    Ce parere aveti, va rog?

  6. Buna seara daca cineva ma poate ajuta.Am un Volvo S40 benzina din 2001 si imi face vid in motor nu pot scoate busonul de la ulei va multumesc cu respect

  7. am un logan 1,4 benzina, la pornire cand motorul este rece, turatia motorului este 1100/1200 turatii, dar cand intra in sarcina, in momentul cand schimb viteza, ramane la 1700 turatii in permanenta. A-ti avut asa ceva?Si daca a-ti avut, cum a-ti rezolvat problema?

  8. Buna am un opel astra gtc 1.9 CDTI .De ceva timp ma confrunt cu o problema imi scadea apa din vasul de expansiune si fum de sub capota de undeva de sub motor spre partea dreapta cu pasagerul inspre far.Problema cu antigelul am rezolvat-o avand radiatorul spart.L-am inlocuit apa nu mai scade uleiul este ok nu are spuma sau ceva si este la nivel dar in continuare dupa parcurgerea a 5 10 km dupa ce motorul se incalzeste imi iasa un fum de sub capota.Ste cineva de la ce poate fi??

Adaugati comentariu