Mașinile din provincie nu mai intră în București decât cu vinietă. CNCD: „Măsura e nelegală!”

Poluare București

Șoferii cu mașini înmatriculate în provincie vor fi nevoiți să plătească 10 lei pe zi sau 1.900 de lei pe an dacă vor să intre în București. Vehiculele non-euro, Euro 1 și Euro 2 nu vor mai avea acces în centrul orașului. Sunt propunerile înaintate de primarul Gabriela Firea. “Vinieta este o discriminare”, contestă șeful Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării.

Reglementările ar putea intra în vigoare de anul viitor. Astfel, cei care nu au vehicule înmatriculate în București sua în Ilfov vor plăti 10 lei pe zi sau 1.900 de lei pe an dacă vor să circule în Capitală. 1,6 milioane de mașini sunt înmatriculate în zona București-Ilfov.

Șeful Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, Asztalos Csaba, susține că o vinietă pentru reducerea poluării poate fi introdusă în funcție de gradul de poluare al autovehiculului și nu în funcție de județul în care acesta este înmatriculat.

Vom merge cu autobuze hibride în Capitală. Când vor ajunge pe străzi?

Firea propune ca orice vehicul cu normă de poluare Euro 3, accesul este permis numai pentru vehiculele care dețin viniete electronice de tip Oxigen-C (Centru). Acestea costă 75 de lei pe lună sau 900 de lei pe an. Zona de centru urmează să fie delimitată prin indicatoare.

Zona centrală va cuprinde Piața Victoriei – Bulevardul Iancu de Hunedoara – Șoseaua Ștefan cel Mare – strada Polonă – strada Mihai Eminescu – strada Traian – Bulevardul Nerva Traian – Bulevardul Gheorghe Șincai – strada Lânăriei – Calea Șerban Vodă – Bulevardul Mărășești – strada Mitropolit Nifon – Bulevardul Libertății – Calea 13 Septembrie – strada Izvor – strada Bogdan Petriceicu Hașdeu – strada Vasile Pârvan – strada Berzei – strada Buzești – Piața Victoriei.

În schimb, Asztalos Csaba propune ca introducerea unei viniete de acces în Capitală pentru toate autovehiculele, indiferent de județul în care acestea au fost înmatriculate. “Putem să justificăm introducerea unei viniete de acces în Capitală doar pentru autovehiculele care sunt sub EURO 5 (indiferent unde sunt înmatriculate). Mai mult, din anul X interzicem circulația în Capitală a autovehiculelor cu motor diesel (indiferent unde sunt înmatriculate), cum de altfel s-a întâmplat în multe orașe din Germania. De ce? Pentru că motoarele diesel au un grad ridicat de poluare!”, explică acesta.

În timp ce străinii aleg autobuze electrice, noile autobuze diesel au sosit la București

58 de camere video vor supraveghea zona centrală și alte 146 vor fi amplasate în restul orașului.

Abaterile constituie contravenții și se sancționează cu amenzi între 1.500 și 2.000 de lei.

Vor avea acces nelimitat în Capitală autovehiculele cu normă de poluare Euro 4, Euro 4, Euro 5 și Euro 6, dar și mașinile hibride și electrice. Asztalos Csaba susține însă impunerea restricțiilor pentru anumite zone, care sunt extrem de aglomerate și poluate, cum ar fi cele centrale. “Metoda este simplă și nediscriminatorie: poluezi mai mult – plătești mai mult, indiferent de locul înmatriculării autovehiculului”, este propunerea șefului CNCD.

Nu vor plăti vinieta vehiculele serviciilor publice comunitare, vehiculele de urgență și altele prevăzute de legislație.

Proiectul va rămâne 45 de zile în dezbatere publică, urmând să fie supus apoi aprobării Consiliului General al Municipiului București. Bucureștiul se află printre cele mai poluate 6 orașe din Europa.

Datele furnizate de primarul Capitalei, arată că, în București și Ilfov, sunt:

  • 261 de vehicule non-euro;
  • 7.000 de vehicule – Euro 1;
  • 113.000 de vehicule – Euro 2;
  • 213.000 de vehicule – Euro 3;
  • 440.000 de vehicule – Euro 4;
  • 253.000 de vehicule – Euro 5;
  • 331.000 de vehicule – Euro 6.

 

 

Adaugati comentariu