Test BMW XM

BMW XM AutoExpert

Valurile mării scaldă molcom coamele munților. La amiază, Luna încălzește alene pajiștea năpădită de peștii dați în floare. Pe cerul senin, de un galben pai, stoluri de pinguini brăzdează zările. E luni, prima zi a weekendului. Bună dimineața! Știu că nimic din toate astea nu pare a avea sens. La fel cum un SUV din seria X realizat complet de la zero exclusiv de către divizia M pare venit dintr-o lume paralelă. Și totuși, ia uite ce entitate a străbătut spațiul și timpul, ajungând sub ochii noștri, în lumea noastră! BMW XM. Foto: Bogdan Paraschiv

Am trăit să le vedem pe toate, ai putea zice. Încă n-ai văzut nimic, ți-aș zice eu. Pentru că ceea ce la începutul deceniului era neverosimil acum e de domeniul uzualului. Și nu numai în domeniul auto. Fii atent! În Austria, Slovacia și Ungaria conduc în sondaje lideri proruși. Zone întinse în care, în mod normal, în luna aprilie sunt temperaturi negative (precum Alberta, Canada), au suferit (și suferă) de pe urma incendiilor violente de vegetație cauzate de temperaturile de peste 30°C. Transgenderii au apărut în probele feminine ale diverselor sporturi. Știu, astea-s chestiuni negative, dar pozitive nu prea am din alte domenii.

BMW XM AutoExpert

Am însă din domeniul care ne interesează pe noi. De exemplu, posibilitatea de a cumpăra un model de peste 1000 CP cu 130.000 de euro (vezi Tesla Model S Plaid). Sau disponibilitatea celui mai variat repertoriu de sisteme de propulsie disponibil vreodată (benzină, diesel, GPL, mild, full, plug-in hybrid, electric, CNG și hidrogen). Sau lansarea primului SUV de lux dezvoltat exclusiv de către divizia M. BMW XM. Nu te teme, o să treci peste numele similar cu al modelului emblematic Citroën.

➡ Vezi aici versiunea specială XM Label Red! 💡

La drept vorbind, era cel mai simplu și mai sugestiv nume pe care i l-ar fi putut pune BMW. X de la SUV, M de la Motorsport. Totodată, este primul model dezvoltat exclusiv de către departamentul M, după zvăpăiatul M1, din 1978. Și dacă M1 cântărea 1300 kg și avea motor central, XM trage la cântar mai mult decât dublu (2785) și vine cu două motoare. O antiteză perfectă între singurele două M-uri gândite de la zero! Ce vremuri nebune trăim…

Așa și-a regizat divizia M intrarea în lumea electrificată. Cu un hibrid plug-in de 2,8 tone, arogant până la cer și înapoi. Este, de departe, cel mai impunător și mai izbitor design din gamă. Și – nota bene! – e plin de „Easter Eggs“, adică de mici indicii picante. De exemplu, linia frântă aurie care înconjoară geamurile laterale amintește de forma geamurilor lui M1. La fel, și cele trei lamele din lateralele stopurilor evocă deflectoarele laterale ale supercarului. În sfârșit, emblemele de pe lunetă își au originile în cele de pe spatele coupé-ului. Iar restul designului, plin de linii frânte și curbe, cu nări mari și faruri mici, șochează.

BMW XM AutoExpert

➡ Citește despre BMW Motorsport și Transfăgărășan 💡

Aici se termină revoluția stilistică, pentru că interiorul rămâne în ton cu al oricărui BMW din zilele noastre. Iar asta nu e sub nicio formă un lucru rău. Perechea de ecrane de 12,3, respectiv 14,9 inchi, care rulează cea mai recentă versiune a sistemului de operare, OS 8.0, scaunele cu suport lateral reglabil, volanul gros – toate sunt acolo. Și mirosul de tăbăcărie, și pielea cu aspect vintage, și cele mai alese materiale, care ridică la perfecțiune experiența. Toate sunt acolo.

Și încă ceva, sunetul Bowers & Wilkins Diamond, cu 1200 W care se revarsă inclusiv prin boxele din plafon. Dacă tot am ajuns la plafon, îți spun că este căptușit cu un material catifelat, modelat în mici suprafețe prismatice și luminat din laterale de 100 de leduri. Dacă-ți spun că XM e cât X7 de mare, că ampatamentul său măsoară 3,10 m și că are doar două rânduri de locuri (nu trei, ca X7), înțelegi că spațiul de pe banchetă este uriaș. Bancheta moale învăluie pasagerii cu panouri curbate care o conduc până la uși, și există și două perne fine care vin odată cu mașina.

➡ Configurează aici un XM! 💡

Perne fine… banchetă moale… piele vintage… toate pălesc când citești fișa tehnică. Dacă cei 653 CP sunt demni de sigla M, greutatea pare împrumutată de la Rolls-Royce Cullinan. În cazul meu, a mers electric prin București vreo 70 km, pentru că bateria are cu 7 kWh mai mulți decât a i3-ului standard, din 2014, un vehicul complet electric! Motorul electric este integrat în transmisia automată cu opt trepte, deci la accelerarea pur electrică simți cum se schimbă treptele.

BMW XM AutoExpert

Și, la drept vorbind, are aproape 200 de cai, deci îți dai seama că poate suporta fără probleme toate accelerațiile urbane și multe din reprizele la drum întins. Poți rula fără emisii și pe autostradă, până la 140 km/h, dar pe distanțe clar mai scurte. Dar pe lângă motorul electric lucrează un ucenic „mititel“, bine cunoscutul V8 de 4,4 l. În cazul de față, dezvoltă, în premieră, 585 CP. Împreună, cele două propulsoare dau naștere celui mai puternic M de șosea din istorie.

➡ Citește aici testul cu X6 M Competition! 💡

În oraș, în modurile Electric și Hybrid, totul se desfășoară civilizat, silențios, relaxant. Mă rog, cu excepția trecerii peste limitatoarele de viteză, care îi scutură pe ocupanții mașinii, semn că XM n-are ADN de limuzină, ci de supercar. Cât despre consumul prin București, după golirea bateriei, XM se mulțumește aproape miraculos cu 12–13 l/100 km, pentru că funcționează în regim de full hybrid.

BMW XM AutoExpert
Și dacă tot am pus pe foaie câteva date tehnice, îți mai zic că există pe volan cele două taste personalizabile, M1 și M2, suspensia adaptivă M Professional, barele stabilizatoare active la 48 V, direcția integrală și jantele opționale de 23 de inchi. Am personalizat parametrii tastei M1 cât de sportiv s-a putut, pentru a dezlănțui urgia într-o milisecundă. Astfel, culcarea accelerației alătură pumnului în ceafă zgomotul infernal produs de cele 480 de explozii pe secundă la turație maximă.

 

La viteză mică, e o senzație de o violență extremă, pe care o digeri mai greu dacă ești pasager. La viteză mare, orice depășire „înghite“ minimum cinci mașini și vine însoțită de câte un „WTF“ din partea pasagerilor. Pe viraje, nu se înclină, dar inerția mare îți solicită toate abilitățile pentru a-l ține pe trasă.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuO experiență cât se poate de M pentru fanii modelelor X. Pentru fanii M-urilor, devine o experiență destul de X. Dar pentru noi, oamenii obișnuiți, rămâne doar o ciudățenie la care, oricât de mult ne-am strâmba, ne-am dedulci. Pentru că XM oferă un pachet de senzații imposibil de descris folosind un limbaj decent.
  • Ieșit din tipare în toate privințele
  • Sistem plug-in hybrid reglat armonios în modurile Electric și Hybrid
  • Accelerații șocante în Sport și Sport+
  • Autonomie electrică reală convingătoare
  • Materiale, asamblări, senzații supreme
Date tehniceBMW
ModelXM
Sistem propulsiehibrid plug-in
Motor termic
Configurație/nr. cilindri V8, benzină
Cilindree (cm3)4395
Putere max./turaţie (CP/rpm)489/5400–7200
Cuplu max./turaţie (Nm/rpm)650/1600–5000
Motor electric
Putere maximă (CP)197
Cuplu maxim (Nm)280
Putere totală ansamblu (CP)653
Cuplu total ansamblu (Nm)800
Capacitate baterie (kWh)25,7
Putere max. încărcare (kW)7,4
Tracțiuneintegrală permanentă
Cutie de vitezeautomată, 8 trepte
Acceleraţie 0–100 km/h (s)4,3
Viteză maximă (km/h)250
L × l × h (mm)5110 × 2005 × 1755
Ampatament (mm)3105
Volum portbagaj (l)527–1820
Masă la gol (kg)2785
Consum mixt (l/100 km)1,5
Autonomie electrică (km)88
Emisii CO2 (g/km)33
Preț de bază (euro)172.610

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top