Test Nissan Ariya e-4ORCE

Nissan Ariya e-4ORCE AutoExpert.ro

Ariya, un model atât de delicat, de primitor, de confortabil, s-a transformat într-un monstru, odată cu sosirea versiunii e-4ORCE de 394 de cai, cu două motoare. Cum se pupă cele două fețe antagoniste? Foto: Bogdan Grigorescu

Am luat contact cu frumusețea asta în multe ocazii: am fost primul român care a condus-o, la primele teste internaționale, în Madrid, pe Circuito del Jarama, am plimbat-o pe bulevardele din București, apoi am scos-o la drum întins, la „Best Electric Car“, unde a și câștigat trofeul din 2023… De fiecare dată, am apreciat senzația de „acasă“ pe care ți-o oferă interiorul, materialele moi și plăcute la atingere, fotoliile ridicol de comode, suspensia confortabilă și, în general, spiritul nipon prezent până-n măduva oaselor. Ei bine, ce face Nissan acum cu cea mai relaxantă electrică pe care am condus-o? Îi mărește puterea, ducând-o spre 400 de cai și transformând-o astfel într-un super-crossover electric.

Din prima secundă în care apeși ceva mai decis accelerația, senzația este copleșitoare. Pare că sufrageria pleacă de sub tine cu o ușurință la care nu te aștepți. De fapt, e indicat ca în oraș să selectezi din start modul Eco, care asigură accelerări sigure, plăcute, fiindcă altfel, chiar și în Normal, mașina pune toți caii la șosea suficient de repede, încât să te poată surprinde cu viteze ilegale în două secunde. Iar apoi, trebuie să și oprești cele 2,3 tone… Despre modul Sport, nu mai discut, fiind pretabil doar la ieșirea din oraș, pentru că te împinge violent spre warp 1.

➡ Ariya a fost Best Electric Car 2023 💡

Sigur, inginerii s-au pregătit temeinic pentru infuzia de putere și au schimbat sesizabil setarea suspensiei, pentru a stăpâni mai bine ruliul și tangajul. Astfel, în oraș a dispărut dulceața cu care Ariya trece peste liniile de tramvai, aceasta fiind înlocuită de o oarecare fermitate, dată inclusiv de jantele din aliaj de 20 de inchi (19 la celelalte versiuni). La orele de vârf, consumul în București a fost de 25 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii reale de 348 km. În weekend, a scăzut la 17, deci poți parcurge peste 500 km cu un plin de baterie.

Nissan Ariya e-4ORCE AutoExpert.ro
La drum întins, cei 394 de cai zbârnâie, iar Ariya se simte ca peștele în apă. Depășirile sunt aproape instantanee, iar dacă folosești modul Sport, adaugi și un dram de dramă, datorită sunetului grav emis de boxele Bose (aliterații intenționate). Totul merge ca uns, pe fondul unei lipse remarcabile de zgomote parazite, datorată insonorizării impecabile. Atât de multă atenție au acordat japonezii aspectului NVH, încât au montat geamuri laterale laminate la toate ușile, dotare imposibil de găsit la rivali, după cunoștința mea.

➡ Acesta este Sakura, Nissanul Ariya intrat la apă! 💡

Pe virajele abordate rapid, e-4ORCE are un comportament subvirator, pentru că Nissan a decis să monteze două motoare identice, a câte 218 cai și 300 Nm, cel din față fiind un pic cam puternic. În configurația ideală, ar fi trebuit să existe un propulsor mai puternic în spate și unul mai slab pe față, dar, chiar și așa, dacă știi să provoci mașina, poți supravira la ieșirea din viraj. Ruliul este un pic mai mic decât la versiunile mai potolite, dar e încă acolo și te anunță civilizat când este timpul să te oprești din accelerat. Consumul la drum întins a fost de 18 kWh/100 km, la o viteză medie de 80 km/h, deci te poți baza pe aproximativ 480 km autonomie la un stil de condus în litera legii.

Dacă optezi pentru cireașa de pe tortul Ariyei, adică pentru varianta e-4ORCE, de 394 CP, primești automat cea mai dotată versiune, Evolve Plus, indisponibilă cu alte motorizări, de aceea prețul său de pornire este de 66.900 de euro, cu 12.500 peste al variantei de 239 de cai, în echiparea Advance. Noblesse oblige, cum zice francezul, mai ales că pentru suma asta primești finisaje de salon britanic, cu fotolii îmbrăcate în piele fină, bord și uși căptușite cu piele și Alcantara asortate, într-o atmosferă de living japonez. Mașina asta cosmopolită joacă într-o ligă proprie, dar merită „să sari“ la 394 de cai? Da, dar doar dacă apreciezi accelerațiile care îți „rup capul“.

➡ Configurează aici o Ariya e-4ORCE! 💡

Altfel, ai la dispoziție un Advance de 302 cai, cu tracțiune integrală, care pornește de la 57.900 de euro și ajunge la 63.400 într-o echipare apropiată de Evolve+, un model cu o putere cinstită, tracțiune integrală, autonomie ceva mai mare și mai confortabil la rulare. Mai mult, dacă nu ții la tracțiunea integrală, ai o variantă cu tracțiune pe față (242 CP) și cu aceeași baterie, care pornește de la 54.400 de euro și ajunge la 58.600 „cu de toate“, și care are o autonomie mai mare cu 27 km decât cea de 394 CP, un portbagaj mai mare cu 53 l și o rulare mai confortabilă.

Verdict AutoExpert

Verdict Bogdan GrigorescuExcelentă pentru cei aflați în căutare de senzații tari, dar care nu sunt dispuși să renunțe la lux, Ariya de 394 de cai știe să ofere de toate sub același plafon vitrat.
  • Accelerații și reprize rapide
  • Ținută de drum sigură în toate situațiile uzuale
  • Autonomie mare
  • Interior luxos
  • Sistemul de propulsie puternic a necesitat întărirea suspensiei, deci scăderea confortului
  • Încărcare la DC cu maximum 130 kW
Date tehniceNissan
ModelAriya e-4ORCE Evolve +
Sistem propulsieelectric
Motor față
Putere maximă (CP)218
Cuplu maxim (Nm)300
Motor spate
Putere maximă (CP)218
Cuplu maxim (Nm)300
Putere totală (CP)394
Cuplu total (Nm)600
Tracțiuneintegrală permanentă
Cutie de vitezeautomată, o treaptă
L × l × h (mm)4595 × 1850 × 1660
Ampatament (mm)2775
Volum portbagaj (l)415
Masă la gol (kg)2294
Capacitate netă baterie (kWh)87
Putere maximă încărcare CC/CA (kW)130/22
Viteză maximă (km/h)200
Accelerație 0–100 km/h (s)5,1
Consum mixt (kWh/100 km)20,4
Autonomie mixtă (km)498
Preț de bază (euro)66.900
Preț exemplar testat (euro)67.900

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top