Moda retro – un val de mașini electrice învie modele istorice reprezentative

Lancia Delta Integrale autoexpert.ro

Pregătește-te să retrăiești ”epoca de aur”. Companiile auto au înviat sau se pregătesc să readucă la viață câteva modele icon din istoria automobilismului. Sunt reinterpretări moderne ale unor designuri celebre. Sigur, sunt sau vor fi produse în serie. Începe moda retro!

Opel, Lancia, Renault, Hyundai, Fiat, Honda, Peugeot. Toate aduc ”epoca de aur” a automobilismului în decada 2015 – 2025. Modele istorice au servit drept sursă de inspirație pentru designerii acestor mărci, iar acum fie sunt produse în serie, fie vor fi, în curând.

E OK să trezești la viață modele care au făcut istorie? Gilles Vidal, fost designer șef la Peugeot, mutat recent pe același post la Renault, crede că e o variantă viabilă.

E o soluție interesantă în anumite cazuri. E important să folosim simboluri reprezentative când e relevant, când contextul e propice. În cazul lui Renault 5, acum 15 ani ar fi fost prea aproape de original, ar fi avut motor pe benzină, deci n-ar fi avut sens. Dar acum a devenit mult mai cool, drept urmare l-am redesenat. L-am desenat ca vehicul electric, iar asta are sens: EV-urile sunt mai scumpe decât modelele convenționale, iar Renault 5 le dă o imagine mai accesibilă. Ne-am impus, deci, să repetăm misiunea pe care a avut-o modelul original: să realizăm un model accesibil. Dar nu e singurul motiv. Cred că se potrivește bine și cu contextul actual al pieței.

Și, cu siguranță, vom asista și la alte modele istorice ce vor apărea în viitorul apropiat. Cel mai recent au fost confirmate Opel Manta și Lancia Delta. Cei mai tineri dintre noi poate nu știu nimic despre modelele originale. De aceea, mai jos voi face un pic de lumină.

1. Opel Manta

Conform publicației Autocar, Stellantis va produce în serie legendarul model. Va păstra anumite elemente de design tipice originalului, și nu va renunța la numele Manta. Așa se va numi inclusiv versiunea britanică, Vauxhall. Este probabil ca modelul electric să aibă la bază viitoarea platformă STLA Medium, ce poate găzdui baterii de până la 104 kWh, cu autonomii de aproximativ 700 km.

Modelul original a fost lansat în 1970 și era un coupe cu linii fluide și propulsie pe spate. De-a lungul celor 11 ani de fabricație, a avut două generații: A și B. Concept-carul electric Opel Manta, care prefigurează EV-ul, este un tribut adus primei generații.

2. Lancia Delta

Și în acest caz, Stellantis a confirmat că va exista o viitoare Lancia Delta electrică. E clar că nu vom avea doar ”un alt model electric”, ci unul care să reînvie și spiritul mărcii. Așa cum spune și Luca Napolitano, boss-ul Lancia, ”va fi o adevărată Delta: o mașină entuziasmantă, un manifest al progresului și tehnologiei”.

Delta Integrale a fost, poate, cel mai celebru și șarmant hot-hatch din istorie. A dominat campionatul mondial de raliuri, WRC, la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90. Probabil că viitorul model electric va fi reîncarnarea versiunilor super-sportive ale Deltei.

3. Renault 5

E confirmat: electrica Renault 5 va fi lansată în 2024. Până atunci, va trebui să ne mulțumim cu concept-carul prezentat ”pe viu” la Salonul IAA Munchen. Va folosi platforma CMF-BEV destinată mașinilor electrice mici. Aceasta, împreună cu bateriile al căror preț va scădea, îi vor permite lui Renault 5 să coste cu 33% mai puțin decât Zoe. Adică ne putem aștepta la prețuri de pornire de la aproximativ 20.000 de euro. Autonomia sa va fi de aproximativ 400 km.

Modelul original a fost fabricat între 1972 și 1996 și a avut două generații. A fost un hatch mic, cu câteva versiuni sport, numite Alpine, Gordini și Copa. De asemenea, a existat și un Renault 5 Turbo, cu motor central de 1.4 sau 1.5 litri.

Moda retro – alte modele

Există și alte perechi care reînvie spiritul secolului trecut. Dar pe acestea le cunoști deja, pentru că sunt în producție și se află în oferta importatorilor din România.

Hyundai Ioniq 5 a împrumutat simplitatea designului și anumite elemente de la Pony Coupe. Aici nu avem un model care să fi făcut istorie, pentru că nici coreenii nu au așa ceva în gamă. Dar avem unul șarmant: conceptul Pony Coupe a fost desenat de Giorgetto Giugiaro și prezentat la Salonul Auto din Torino, în 1974.

Strămoșul Hondei e este, fără dubii, prima generație Civic. Silueta electricei, blocurile optice circulare, dimensiunile exterioare compacte – toate evocă legendarul model care, între 1972 și 1979, și-a găsit 2,1 milioane de proprietari! Și Honda aderă, deci, la moda retro.

Europa e cel mai bine reprezentată

Fiat 500 nu mai are nevoie de descriere. S-a născut în 1957 și a fost comercializat în peste 4 milioane de unități timp de două decenii. A fost gândit ca un model minuscul, care să se strecoare prin trafic cu costuri minime, dar a ajuns să fie mult, mult mai mult decât atât. Entuziasmant: deși, tehnic, s-a schimbat în totalitate, recent apăruta versiune electrică a păstrat singurul aspect care contează cu adevărat – spiritul italian. La Dolce Vita. Dolce far niente. Are inclusiv versiune cabrio. Libertatea de a privi cerul, de a asculta forfota orașului, de a evada cu 7 decenii în trecut fără a emite măcar 1 g de CO2 în aer, toate impresionează.

În sfârșit, printre perechile ”moda retro” se strecoară și Peugeot e-208 – Peugeot 205. Poate că nu simți asta privindu-le, dar agilitatea, răspunsul imediat al direcției și ținuta de drum o confirmă. Cu o viață de 15 ani, presărată cu versiuni picante, 205 a câștigat premii precum Mașina Anului și competiții în WRC. Cea mai impresionantă versiune a fost Turbo 16. Aceasta, în versiunea de stradă, avea un motor de 1775 cmc, de aproximativ 200 CP, montat central, și dispunea de tracțiune integrală. 200 de exemplare au fost produse pentru șosea. Structura de rezistență nu mai avea nimic în comun cu originalul.

Sursa foto deschidere: Sebastiano Ciarcià, Instagram

 

 

Adaugati comentariu